Prezentacje naukowe i wizerunek naukowca - seminarium
Robienie dobrej nauki oraz pisanie bardzo dobrych publikacji nie wystarczy. Jeśli uświadomimy sobie, że liczbę aktywnych naukowców szacuje się na blisko 100 mln, wówczas stanie się jasne, że kolejnym krokiem w pracy naukowej musi być promocja efektów. To, w jaki sposób naukowiec opowiada o swoich badaniach, jak prezentuje sposoby osiągania rezultatów, decyduje o tym, czy jego badania spotkają się z zainteresowaniem oraz czy przekona innych do sfinansowania kolejnych projektów. Dlatego na seminarium chcemy przekazać Uczestnikom praktyczną wiedzę na temat tworzenia prezentacji naukowych oraz występowania przed publicznością. Nasi eksperci pokażą, dlaczego autopromocja naukowca jest taka ważna oraz objaśnią, jak można zbudować swój wizerunek w Internecie – korzystając z narzędzi przeznaczonych dla środowiska akademickiego.
Prowadzenie obrad: dr Emanuel Kulczycki
Program:
10:00 Objęcie prowadzenia obrad i przedstawienie założeń programu seminarium
dr Emanuel Kulczycki
10:10 Wykład wprowadzający: Podstawowe zasady efektywnej prezentacji naukowej.
W czasie wystąpienia będę mówił o tym jakie cechy powinna mieć prezentacja naukowa dla swej efektywności. Jak ją przygotować i przeprowadzić. Zwrócę także uwagę na to jakie zmiany w technikach i zasadach prezentacji nastąpiły w ostatnich latach oraz jak prowadzić prezentacje w środowisku wirtualnym (sieciowym).
Podstawowe zagadnienia, które omówię:
- Dostosowanie zakresu prezentacji do sytuacji: celu, odbiorców, miejsca i czasu; prezentacja naukowca na seminarium, konferencji naukowej, konferencji biznesowej, konferencji dla szerokiej publiczności, prezentacja w mediach.
- Przygotowanie merytoryczne: temat i myśl przewodnia wystąpienia, najważniejsze tezy, struktura informacyjna.
- Przygotowanie organizacyjne i techniczne: czas prezentacji, miejsce, pomoce wizualne i inne wykorzystywane w czasie prezentacji, materiały dla publiczności, działania organizacyjne przed prezentacją i po jej zakończeniu.
- Przygotowanie artystyczne: wypowiedź, mowa ciała, oddziaływanie na emocje, zaangażowanie prelegenta, umiejętności sceniczne.
- Prowadzenie prezentacji i odpowiadanie na pytania słuchaczy.
- Prezentacja w sieci – podobieństwa i różnice w stosunku do prezentacji tradycyjnej; dobre praktyki prezentacji w środowiskach e-learning i web-conferencing.
Wojciech Murzyn
12:00 Przerwa, poczęstunek
12:30 Wykład: Wystąpienie jako opowiadanie historii o naszych badaniach:
- Science Storytelling, czyli opowiadanie historii naukowych.
- Struktura historii i budowanie napięcia podczas prezentacji.
- Narzędzia do tworzenia prezentacji atrakcyjnych dla widza.
- Popularyzacja prezentacji w internecie - przegląd narzędzi.
- Prezentacje naukowe a marketingowe - kilka obserwacji.
dr Konrad Juszczyk, adiunkt w Zakładzie Psycholingwistyki, Instytut Językoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; pełnomocnik Dziekana Wydziału Neofilologii UAM ds. Programów Europejskich
13:30 Wykład: Jak retorycznie i argumentacyjnie podnieść jakość naszej prezentacji:
- Jaka jest rola i charakter inwencji retorycznej w podnoszeniu jakości wystąpienia?
- Dlaczego warto inwestować w kompozycję wystąpienia publicznego?
- Do czego służą tranzycje i podziały w konstruowaniu przemówienia?
- Jak skutecznie wykorzystywać strategie argumentacyjne w przygotowaniu prezentacji naukowej?
- Wygłaszanie prezentacji - w jaki sposób ustrzec się najczęściej popełnianych błędów w obszarze języka, scenografii i mowy ciała?
Paweł Gałkowski, Instytut Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
14:20 Przerwa
14:40 Wykład: Jak wykorzystać popkulturę, aby ciekawie komunikować o nauce:
- Rewolucja/ewolucja w otoczeniu nauki.
- Nauka przyprawiona popkulturą – knowtainment, show i inne trendy.
- Od Billa Nye po infografiki – przykłady wykorzystania kultury masowej w promocji wiedzy.
dr Piotr Żabicki, Dział Promocji i Informacji Uniwersytetu Jagiellońskiego
15:40 Wykład: Naukowiec w sieci. Z jakich portali społecznościowych warto korzystać:
- Czy zwykłe portale społecznościowe (Facebook, YouTube, Instagram) są dla naukowców?
- Academia.edu – zakładanie konta, podstawowa konfiguracja oraz wykorzystanie potencjału.
- ResearchGate.net – jak wykorzystać możliwości tego narzędzia.
- Twitter dla naukowców. Ćwierkanie o nauce i publikacjach.
- Mendeley – bądź widoczny dla alternatywnych metryk.
dr Emanuel Kulczycki
16:30 Zakończenie, wręczenie certyfikatów.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Termin: 10 grudnia 2014 r.
Miejsce: Warszawa
Koszt udziału jednej osoby wynosi:
460 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 28 listopada 2014 r.
560 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 29 listopada 2014 r.
700 zł + 23% VAT - dla przedstawicieli biznesu
Powyższy koszt obejmuje: udział w obradach, materiały zawierające omówienie wszystkich wykładów, konsultacje pozaprogramowe, certyfikat udziału, bufet kawowy i lunch w przerwach.
Zgłoszenia:
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego:
faksem – formularz w załączeniu
bądź elektronicznie: http://www.cpi-sk.pl/imprezy/2014/pnwn/formularz_mj.php
Organizator zastrzega możliwość odmowy przyjęcia zgłoszenia w wybranym terminie ze względu na brak wolnych miejsc. O przyjęciu decyduje kolejność przesyłania zgłoszeń.
Wszelkie informacje można uzyskać pisząc na adres cpi@cpi.com.pl lub telefonicznie (022) 870-69-78
Biuro organizacyjne:
Centrum Promocji Informatyki
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
tel. /22/ 870 69 78, /22/ 871 85 51
fax /22/ 870 69 95, /22/ 871 85 56
ul. Międzyborska 50, 04 -041 Warszawa
NIP 113-285-19-07, KRS 0000404804