Nr 1194 - zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne

Uchwała nr 1194/2012
zm.: 1327/2013
        1440/2014
ARCHIWALNA
Uchwała Nr 1194
Senatu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
z dnia 17 września 2012 r.
 
w sprawie zasad pobierania opłat za usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania w części z tych opłat studentów, cudzoziemców i doktorantów.
 
Na podstawie art. 43 ust. 1, 62 i 99 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (j.t. Dz. U. 2012 r., poz. 572 ze zm.), Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12.10.2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych
(Dz. U. nr 190 poz. 1406 ze zm.), Senat Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu uchwala, co następuje:
 
I Przepisy ogólne
§ 1
Uchwała określa zasady pobierania przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, zwany dalej Uczelnią, opłat za usługi edukacyjne związane z:
a) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych,
b)  [1] skreślony
c)  [2] skreślony
d) prowadzeniem studiów w języku obcym,
e) kształceniem cudzoziemców (w tym doktorantów) w języku polskim,
f) powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce na studiach stacjonarnych oraz stacjonarnych studiach doktoranckich,
g) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów
h) prowadzeniem studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.
 
§ 2
1. Warunki odpłatności za usługi edukacyjne, o których mowa w § 1, określa pisemna umowa, zawierana przez Uczelnię z osobą korzystającą z usług edukacyjnych.
2. Umowy, o których mowa w pkt 1 oraz aneksy i porozumienia do tych umów, zawierają odpowiednio Rektor lub dziekani na podstawie upoważnienia Rektora.
 
II Wysokość opłat za usługi edukacyjne
§ 3
1. Wysokość opłat oraz terminy ich wnoszenia określa zarządzenie Rektora.
2. Informację o wysokości opłat uczelnia zamieszcza na stronie internetowej.
 
III Zasady wnoszenia opłat za studia i usługi edukacyjne

§ 4
1. Osoby zakwalifikowane do przyjęcia na pierwszy rok studiów niestacjonarnych (na zasadach odpłatności), z wyłączeniem cudzoziemców, wnoszą opłatę za studia w terminie ustalonym przez Komisję Rekrutacyjną.
2. Studenci studiów niestacjonarnych, (z wyłączeniem cudzoziemców), wnoszą opłaty za studia w dwóch równych ratach semestralnych lub jednorazowo przed rozpoczęciem roku akademickiego.
3. Cudzoziemcy wnoszą opłaty za usługi edukacyjne za cały okres nauki. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty na raty, za każdy rok akademicki lub semestr nauki.
4. Ilość rat, o których mowa w pkt 3 winny zostać określone w porozumieniu do zawartej z cudzoziemcem umowy.
 
§ 5
1. Brak uregulowania w terminie opłaty za pierwszy rok lub semestr studiów, uważa się za rezygnację kandydata ze studiów.
2. Brak uregulowania opłat w określonych zarządzeniem Rektora terminach lub dokonanie tylko częściowej wpłaty, po otrzymaniu ostatecznego wezwania do zapłaty, skutkuje skreśleniem z listy studentów i skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.
 
IV Opłata za studia stacjonarne na drugim lub kolejnym kierunku studiów stacjonarnych
 
§ 6
[3] skreślony
 
V Opłata za korzystanie z zajęć poza dodatkowym limitem punktów ECTS
 
§ 7
[4] skreślony
 
VI Prolongata terminu wnoszenia opłaty za studia przez studentów/cudzoziemców/doktorantów

§ 8
1. W uzasadnionych przypadkach, student/cudzoziemiec/doktorant może złożyć do dziekana wniosek o prolongatę terminu wniesienia opłaty za studia.
2. Wniosek należy udokumentować i złożyć w dziekanacie, nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności.
3. Termin prolongaty wniesienia opłaty nie może być dłuższy niż 1 miesiąc.
4. W przypadku uzyskania zgody na prolongatę terminu, wnioskodawca zobowiązany jest uregulować opłatę w określonym przez Dziekana w porozumieniu terminie.
5. Prolongata terminu nie zwalnia studenta/cudzoziemca/doktoranta z obowiązku zapłacenia odsetek ustawowych za prolongowany termin.
 
VII Zwolnienie w części z opłat za usługi edukacyjne studentów i doktorantów
 
§ 9
1.  Student/doktorant, z wyłączeniem cudzoziemców, może ubiegać się o częściowe zwolnienie z opłat określonych w § 1 lit. a-g, w przypadku spełnienia poniższych warunków (łącznie warunków określonych w pkt. a i b lub warunku określonego w pkt. c):
a) uzyskania wybitnych wyników w nauce - jeżeli osiągnął w poprzednim roku akademickim średnią ocen, co najmniej 4,80
b) trudnej sytuacji materialnej - jeżeli posiada dochód na jednego członka rodziny liczony zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie pomocy materialnej poniżej 500,00 zł. netto za miesiąc
c) istotnego pogorszenia sytuacji materialnej w rodzinie w odniesieniu do poprzedniego roku lub zdarzenia losowego powodującego przejściową trudną sytuację materialną.
2. Wniosek o częściowe zwolnienie z opłaty należy udokumentować i złożyć w dziekanacie, nie później niż 30 dni przed upływem terminu płatności.
3. Średnią ocen, o której mowa w pkt 1 lit. a, oblicza się na zasadach określonych w regulaminie studiów. Wysokość dochodu ustala się na zasadach określonych w regulaminie pomocy materialnej dla studentów/doktorantów.
4. Decyzję w sprawie częściowego zwolnienia z opłaty za studia podejmuje Rektor.
5. Uzyskanie zwolnienia jest możliwe po ukończeniu pierwszego roku studiów.
6. Zwolnienie, o którym mowa w pkt 1, można uzyskać tylko raz w trakcie trwania studiów.
7. Zwolnienie nie może być większe niż 10% wysokości opłaty określonej w umowie.
 
VIII Obniżenie opłaty za studia dla cudzoziemców pochodzenia polskiego studiujących w języku polskim
§ 10
1. Cudzoziemcy polskiego pochodzenia, podejmujący naukę w języku polskim na zasadach odpłatności, mogą ubiegać się o obniżenie opłaty za studia o 30%.
2. Za cudzoziemca polskiego pochodzenia uważa się osobę, która posiada tylko zagraniczne obywatelstwo i spełnia następujące warunki:
a) co najmniej jedno z rodziców lub dziadków, albo dwoje pradziadków było narodowości polskiej;
b) wykaże swój związek z polskością, w szczególności przez pielęgnowanie polskiej mowy, polskich tradycji i zwyczajów
c) deklaruje narodowość polską, posiadała w przeszłości obywatelstwo polskie lub co najmniej jedno z jej rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków posiadało obywatelstwo polskie
d) co najmniej jedno z rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków wnioskodawcy potwierdziło swoją przynależność do Narodu Polskiego przez, w szczególności, pielęgnowanie polskich tradycji i zwyczajów.
3. W celu ubiegania się o obniżenie opłaty za studia, cudzoziemiec składa w Dziale Spraw Studenckich wniosek do Rektora.
4. Do wniosku należy dołączyć:
1) w celu poświadczenia statusu cudzoziemca:
a) zaświadczenie o utracie (zrzeczeniu się) obywatelstwa polskiego, wydane przez konsulat lub ambasadę,
b) zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub kartę pobytu (zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony) wydane przez wojewodę właściwego
ze względu na miejsce zamieszkania studenta w Polsce (wojewodę dolnośląskiego dla mieszkańców województwa dolnośląskiego),
2) w celu potwierdzenia pochodzenia polskiego – jeden z wymienionych poniżej dokumentów:
a) metrykę urodzenia w Polsce jednego z rodziców, świadczącą o polskim obywatelstwie,
b) akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświadczające związek z polskością;
c) inne dokumenty zawierające informacje o pochodzeniu polskim.
5. W przypadku otrzymania zgody  nadpłata w wysokości 30% jest zwracana cudzoziemcowi na konto, z którego dokonano opłaty lub zaliczana na poczet opłaty za następny rok akademicki, w zależności od dyspozycji wnioskodawcy.
6. Cudzoziemcy pochodzenia polskiego studiujący w języku obcym, nie są uprawnieni do obniżenia opłaty za studia z tytułu pochodzenia polskiego.
 
IX Opłata za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce przez studentów/cudzoziemców/doktorantów
 
§ 11
1. Opłatę za powtarzanie określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce wnoszą studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, cudzoziemcy oraz doktoranci.
2. W przypadku uzyskania zgody na powtarzanie semestru/roku lub uzyskania wpisu warunkowego z powodu niezadowalających wyników w nauce, student/cudzoziemiec/doktorant wnosi opłatę tylko za powtarzane zajęcia.
3. [5] Wysokość opłaty za powtarzane przez studenta/cudzoziemca/doktoranta zajęcia oblicza się biorąc za podstawę wymaganą do zaliczenia przedmiotu liczbę punktów ECTS określoną w planie studiów dla danego przedmiotu pomnożoną przez wysokość opłaty określoną dla 1 pkt ECTS. Wysokość opłaty za 1 pkt ECTS określą zarządzenie Rektora, obowiązujące w roku akademickim, w którym student powtarza określone zajęcia.
4. Opłaty za powtarzanie określonych zajęć nie pobiera się od Stypendystów Rządu Polskiego oraz Cudzoziemców studiujących bez odpłatności i świadczeń stypendialnych.
 
X Zwrot opłaty w całości lub części za studia za okres niepobierania nauki
 
§ 12[6]
Student studiów niestacjonarnych oraz cudzoziemiec, studiujący na zasadach odpłatności, może ubiegać się o zwrot wniesionej opłaty za studia za okres niepobierania nauki.
 
§ 13
1. Opłaty za studia wnoszone przez cudzoziemca/ cudzoziemca doktoranta podlegają zwrotowi za okres niepobierania nauki w przypadku:
a) uzyskania urlopu,
b) rezygnacji z nauki z powodów zdrowotnych, potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim albo z innych, ważnych udokumentowanych przyczyn losowych;
z zastrzeżeniem, że opłata za pierwszy rok studiów zwracana jest w wysokości pomniejszonej
o równowartość 200 €.
 
§ 14[7]
Student studiów niestacjonarnych (z wyłączeniem cudzoziemców) może ubiegać się o zwrot wniesionej opłaty za okres niepobierania nauki m.in. w przypadku:
a)  uzyskania zgody na urlop,
b)  skreślenia z listy studentów
c)  ukończenia studiów przed terminem określonym w umowie.
 
§ 15
1. W celu naliczenia kwoty zwrotu opłaty, o której mowa w § 14 i 15 stosuje się wzór:
           Z = (Or/30) x tn, gdzie:
           Z –  wysokość opłaty podlegającej zwrotowi
           Or – oznacza wysokość rocznej opłaty za studia
           tn – liczba tygodni dydaktycznych niepobierania nauki
           30 – oznacza liczba tygodni dydaktycznych w roku akademickim
2. W celu naliczenia kwoty zwrotu opłaty wniesionej semestralnie, o której mowa w § 14 i 15 stosuje się wzór:
           Z = (Or/15) x tn, gdzie:
           Z – wysokość opłaty podlegającej zwrotowi
           Or – oznacza wysokość rocznej opłaty za studia
           tn – liczba tygodni dydaktycznych niepobierania nauki
           15 – oznacza liczba tygodni dydaktycznych w semestrze
3. Liczbę tygodni dydaktycznych ustala się na podstawie zarządzenia Rektora w sprawie podziału roku akademickiego.
 
§ 16
1. Zwrot opłaty wniesionej za studia, za okres niepobierania nauki następuje na wniosek studenta/cudzoziemca złożony w dziekanacie.
2. Dziekanat uzupełnia wniosek o informację dotyczącą wysokości zwrotu wniesionej opłaty.
3. O zwrocie opłaty decyduje Dziekan.
 
§ 17
Zwrot opłaty następuje:
1) w całości przed rozpoczęciem zajęć, w przypadku uzyskania zgody na urlop, rezygnacji lub skreślenia z listy studentów,
2) w wysokości proporcjonalnej do okresu niepobierania nauki, licząc od tygodnia dydaktycznego następującego po dniu uzyskania zgody na urlop, rezygnacji lub skreślenia z listy studentów, jeżeli nastąpiło to po rozpoczęciu zajęć (należność za okres niepobierania nauki oblicza się zgodnie ze wzorem – § 16).
 
XI Zwrot nadpłaty za studia i usługi edukacyjne
 
§ 18
1. Zwrot nadpłaty za studia i usługi edukacyjne dokonywany jest na pisemny wniosek studenta/cudzoziemca/doktoranta.
2. Fakt zaistnienia nadpłaty oraz jej wysokość potwierdza dziekanat.
3. Decyzję o zwrocie nadpłaty podejmuje odpowiednio Dziekan.
 
 
XII Opłata za uczestnictwo w zajęciach nieobjętych planem studiów
 
§ 19
1. Student/cudzoziemiec/doktorant, biorący udział w zajęciach nieobjętych planem studiów, wnosi opłaty za te zajęcia przed ich rozpoczęciem.
2. Do zajęć nieobjętych planem studiów zalicza się zajęcia prowadzone dodatkowo, ponad wymiar lub rodzaj określony w obowiązującym planie studiów.
3. Wniosek o uczestniczenie w zajęciach nieobjętych planem studiów student/cudzoziemiec/doktorant składa w dziekanacie. Zgodę wydaje Dziekan, a opłata za zajęcia ustalana jest na podstawie kalkulacji kosztów.
 
XIII Opłaty za studia podyplomowe oraz kursy dokształcające
 
§ 20
1. Wysokość opłat oraz terminy ich wnoszenia określa zarządzenie Rektora.
2. Informację o wysokości opłat Uczelnia zamieszcza na stronie internetowej.
 
XIV Przepisy końcowe
§ 21
1. Od stanowiska Dziekana wydanego w sprawach uregulowanych przepisami niniejszego regulaminu przysługuje prawo odwołania do Rektora.
2. Od rozstrzygnięć wydanych przez Rektora przysługuje prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
3. Odwołanie do Rektora składa się za pośrednictwem jednostki wydającej rozstrzygnięcie w pierwszej instancji, która przesyła odwołanie do DSS.
4.  Rektor, przed podjęciem decyzji, może zasięgnąć opinii uczelnianego organu samorządu studenckiego/doktoranckiego.
5. Stanowisko Rektora wydane po ponownym rozpatrzeniu sprawy jest ostateczne.
 
§ 22
1. Rejestry wniosków, rozstrzygnięć i decyzji wydawanych przez organy Uczelni prowadzą:
a) dla rozstrzygnięć wydanych przez Dziekana - dziekanat,
b) dla rozstrzygnięć wydanych przez Rektora - Dział Spraw Studenckich, który przekazuje
je do właściwego dziekanatu i zainteresowanej osoby.
2. Decyzje, i umowy oraz aneksy i porozumienia, o których mowa w niniejszym zarządzeniu sporządza się w dwóch egzemplarzach – po jednym dla każdej ze stron.
 
§ 23
1. Opłaty, o których mowa w § 1 student/cudzoziemiec/doktorant wnosi na wskazane przez Uczelnię w umowie konto.
2. Od roku akademickiego 2012/2013 studenci i cudzoziemcy wnoszą opłaty jedynie w złotych polskich.
3. Opłaty oraz zwrot opłat, dokonywanych przed wejściem w życie uchwały w Euro, przelicza się na złote polskie, według średniego kursu Euro, obowiązującego w NBP w dniu dokonania wpłaty.
4. W przypadku opłaty wniesionej w walucie obcej różnica wynikająca ze średniego kursu Euro NBP i kursu banku obsługującego wpłatę, nie obciąża studenta.
5. Uczelnia nie ponosi kosztów związanych z wnoszeniem opłat (np. kosztów przelewu).
6. Za datę dokonania wpłaty przyjmuje się dzień wpływu środków na wskazane konto bankowe Uczelni.
 
§ 24
1. W przypadku zalegania z opłatami przez studentów/cudzoziemców/doktorantów za trzy miesiące, następuje skreślenie z listy studentów/doktorantów i skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
2. Od wszystkich opłat wniesionych po upływie terminu, określonego w zarządzeniu Rektora, pobiera się ustawowe odsetki.
 
§ 25[8]
1. Studenci przyjęci na studia przed 01.10.2011 r. oraz w roku akademickim 2011/2012 wnoszący opłaty za kształcenie na studiach niestacjonarnych wnoszą opłaty na dotychczasowych zasadach do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów. Nie dotyczy to studentów przyjętych na studia w trybie wznowienia studiów, którzy wnoszą opłaty za kształcenie w wysokości obowiązującej dla roku akademickiego, od którego następuje wznowienie studiów.
2. Odstępuje się od 1 października 2014 r. od pobierania opłat za kształcenie na drugim
i kolejnym kierunku studiów stacjonarnych oraz korzystanie z zajęć poza limitem punktów ECTS. Dotyczy to również studentów, którzy zostali przyjęci na studia stacjonarne na rok akademicki 2013/2014 i nie spełnili warunków uprawniających do zwolnienia z odpłatności za studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej,
z zastrzeżeniem ustępu trzeciego.
3. Studenci przyjęci na studia na rok akademicki 2012/2013 po dniu 30 września 2012 r., którzy według przepisów dotychczasowych zobowiązani byli do wnoszenia opłat za studia na więcej niż jednym kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej odbyte w roku akademickim 2012/2013 lub 2013/2014, wnoszą je na zasadach dotychczasowych, jednak na indywidualny wniosek studenta Rektor może wyrazić zgodę na zwolnienie studenta z tych opłat w całości.
 
§ 26
Wzory wniosków, umów, porozumień do umów i innych formularzy wymienionych w niniejszej uchwale określa zarządzenie Rektora.
 
§ 27
Uchwała wchodzi w życie od roku akademickiego 2012/2013.
 
§ 28
Traci moc Uchwała nr 1073 Senatu Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 27 września 2011 w sprawie wprowadzenia w życie „Zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne oraz trybu i warunków zwalniania w całości lub części z tych opłat studentów i doktorantów”.
 
 
Za Senat


[1] Skreślony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[2] Skreślony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[3] Skreślony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[4] Skreślony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[5] Zmieniony uchwałą nr 1327 Senatu UMW z dnia 25 września 2013 r.
[6] Zmieniony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[7] Zmieniony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
[8] Zmieniony uchwałą nr 1440 Senatu UMW z dnia 24 września 2014 r.
Autor: Administrator Administrator
Data utworzenia: 24.09.2012
Autor edycji: Administrator Administrator
Data edycji: 05.07.2016