Wydział Fizjoterapii
Dziekanem nowego Wydziału Fizjoterapii od roku akademickiego 2024/2025 będzie dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW związana z Wydziałem Nauk o Zdrowiu od 2020 r., która przez ostatnie cztery lata pełniła funkcję jego dziekana.
Katarzyna Sudnik
Jaki jest cel utworzenia nowego Wydziału Fizjoterapii?
Dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW: To, że na naszym uniwersytecie powstaje Wydział Fizjoterapii, postrzegam jako ogromne osiągnięcie, jako sukces, który należy konsekwentnie budować, obserwować i rozwijać. Zmiany proponujemy z pełną odpowiedzialnością i świadomością potrzeb. Potrzeby te wybrzmiewają podczas dyskusji ze studentami, ale także przedstawicielami podmiotów leczniczych, którzy dostrzegają bardzo szerokie możliwości wykorzystania kompetencji fizjoterapeutów. Zatem nasze działania to przede wszystkim wskazanie na potencjał profilowy naszej grupy zawodowej. To poszanowanie specyfiki i odmienności w kształceniu, ale również wskazanie na kompetencje zawodowe osób, które jako absolwenci Wydziału Fizjoterapii UMW zasilą system ochrony zdrowia. A mamy udział w coraz większym obszarze systemu.
Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty weszła w życie w 2015 r., doprecyzowując prawa zawodowe fizjoterapeutów, a aktualnie, w ślad za ewaluacją standardu kształcenia lekarzy, jesteśmy w przededniu zmian w standardzie kształcenia fizjoterapeutów. Do tej zmiany właśnie się przygotowujemy. Mając na względzie założenia i tendencje światowe, zaproponowane zostały odpowiednie działania do realizacji w ramach "Inicjatywy Doskonałości – Uczelnia Badawcza". Jako uczelnia sprofilowana, medyczna, postrzegamy kształcenie i rozwój naukowy jako obowiązującą normę, dlatego odważnie podejmujemy wyzwania, które mają kreować rzeczywistość, rozwijać doskonałość w każdym obszarze działalności uniwersyteckiej. Stąd potrzeba utworzenia Wydziału Fizjoterapii.
Co od nowego roku akademickiego czeka studentów i wykładowców na Wydziale Fizjoterapii?
Dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW: Największą nowością będzie utworzenie Uniwersyteckiego Centrum Fizjoterapii i Rehabilitacji. To będzie główna jednostka, którą będziemy budować i rozwijać. Wykorzystamy nowe technologie, wprowadzimy zmienne metody w edukacji medycznej. W przypadku fizjoterapeutów ważnym elementem będzie wzmocnienie kształcenia klinicznego przy pełnym wykorzystaniu potencjału Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego przy ul. Borowskiej. Chodzi również o potencjał kadrowy, po to by skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe naszych studentów i absolwentów. W każdym procesie najważniejszy jest człowiek.
Jak teraz będzie tu zorganizowane kształcenie studentów? W jakim kierunku idą te zmiany?
Dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW: Na Wydziale Fizjoterapii oczywiście zakładamy szeroką i ścisłą współpracę z innymi jednostkami, będziemy podążać za trendami, koncentrować się na możliwościach włączenia nowych technologii w edukację medyczną. Chcemy się rozwijać poprzez jakościowe ukierunkowanie na doskonałość. Podkreślę raz jeszcze – ta zmiana organizacyjna jest procesem, który ma na celu mądre, usystematyzowane, ale przede wszystkim świadome kierunkowe kształcenie, budowanie podejścia do edukacji poprzez obiektywizm i krytyczne myślenie, bezpieczny i swobodny dostęp do rozwiązań technologicznych, ale też udział w tworzeniu systemowych rozwiązań mających na celu podniesienie skuteczności edukacji i terapii w procesie kształcenia fizjoterapeutów.
Edukacja medyczna na świecie rozwija się, obejmuje standaryzację krok po kroku, symulację – specyficzną dla każdego zawodu, wykorzystuje różne rozwiązania technologiczne (aplikacyjne), wprowadza zróżnicowane metody, rozwija wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość oraz sztuczną inteligencję. Wdrażanie tych rozwiązań w procesie dydaktycznym na naszym wydziale jest niezbędne.
Kolejnym krokiem powinno być wypracowywanie modelowych rozwiązań w zakresie edukacji zdrowotnej, by właściwie przygotować przekaz, skutecznie komunikować zasady procesu diagnostycznego i terapeutycznego, rozpowszechniać zasady profilaktyki chorób poprzez konsekwentne budowanie nawyków zdrowotnych.
Wielkiego znaczenia nabiera wdrażanie zasad prehabilitacji jako wielokierunkowego przygotowania pacjenta do leczenia, wykorzystania fizjoterapii – nieodłącznego elementu rehabilitacji. Tu jest ogromna rola fizjoterapeutów. To absolutnie konieczne w procesie leczenia pacjentów.
Nadal szeroko dyskutowana jest potrzeba upraktycznienia zasad ergonomii i wdrożenia zasad bezpieczeństwa pracy osób wykonujących zawody medyczne. Celem jest przeciwdziałanie rozwojowi zaburzeń funkcji układu mięśniowo-szkieletowego oraz przeciwdziałanie skutkom psychoemocjonalnym długotrwale utrzymującego się stresu. Dlatego właśnie kształcenie zróżnicowane, interdyscyplinarne, oparte na budowaniu kultury komunikacji, poprzez włączanie do zespołów osób o różnych kompetencjach zawodowych w zależności od potrzeby realizacji skutecznej terapii wydaje się dziś podstawą w opiece nad pacjentem.
Czy tych zmian oczekują studenci?
Dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW: Nasi studenci są nieocenieni, widzą wielowymiarowość i wieloaspektowość potrzeb systemu ochrony zdrowia. Komunikują swoje potrzeby, podejmują dyskusję, wskazują rozwiązania. Nie wszystkie z nich są możliwe do realizacji, ale wiele zostaje uwzględnionych. Oni widzą i my widzimy rosnącą rolę zawodu fizjoterapeuty. Mamy więcej zadań, wchodzimy w nowe obszary ochrony zdrowia, mamy większą wartość społeczną. Wchodzimy w skład zespołów terapeutycznych.
Zmiany, które wprowadzamy, mają na celu etapowe zwiększenie atrakcyjności i jakości kształcenia fizjoterapeutów. To szczególnie istotne na naszej uczelni, gdzie mamy dostęp do wyjątkowej, unikatowej bazy klinicznej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego, gdzie możemy pracować i dyskutować ze znakomitymi specjalistami, podejmować inicjatywy badawcze. Przebudowa systemowa edukacji medycznej jest faktem. Edukacja medyczna jest i zawsze będzie wyzwaniem, powinna być intuicyjna, ale bardzo ustandaryzowana, spersonalizowana, ale dokładnie dostosowana do możliwości. Do tego swobodna, inspirująca, zróżnicowana, a przez to bardzo profesjonalna.
Odnosiliśmy się do wszystkich tych elementów podczas opisu rekomendacji KRAUM, jednak doskonale zdajemy sobie sprawę, że są to wskazania cały czas podlegające zmianom. Jestem przekonana, że wprowadzenie w UMW, w tym również na Wydziale Fizjoterapii, racjonalnej, etapowej różnorodności form edukacji medycznej ma uzasadnienie i pozwoli na wzmocnienie współpracy osób wchodzących w skład zespołu terapeutycznego. Na tym w mojej ocenie polega interdyscyplinarność. Będziemy kształcić dynamiczniej, z wykorzystaniem standaryzacji, symulacji i najnowszych rozwiązań edukacyjnych promowanych na światowym poziomie.
Jakie potrzeby sygnalizują sami studenci?
Dr hab. Anna Kołcz, prof. UMW: Nasi studenci mówią nam np. o tym, że nie bardzo wiedzą, jak zachować się, kiedy pierwszy raz stają przy pacjencie. Jak mają z nim rozmawiać. Tu mają obawy, barierę i my musimy wsłuchiwać się w te komentarze. Wynika z nich bowiem, że nic i nikt nie zastąpi tradycyjnego kontaktu, nawet przy wysoce rozwiniętej technologii. Rozmawiamy o empatii, której też się trzeba uczyć, rozmawiamy, jak uczyć, by uczyć skutecznie. Każda relacja człowiek – człowiek jest inna. Należy zwracać również uwagę na relacje osób wchodzących w skład zespołu terapeutycznego. Innowacyjne kształcenie na Wydziale Fizjoterapii będzie opierać się na zasadzie 5 × U, czyli: upraktycznieniu, unaukowieniu, uatrakcyjnieniu, umiędzynarodowieniu i unowocześnieniu.
***
Dlaczego fizjoterapia na UMW? Posłuchajcie Bartosza: