Informatyzacja i usprawnienia w dydaktyce
Informatyzacja usprawniająca pracę wykładowców i naukę studentów, "PLUM" czyli platforma e-learningowa ułatwiająca proces dydaktyczny i ścieżka kariery opracowywana dla nauczycieli akademickich – to tylko niektóre priorytetowe aspekty dydaktyki w nowym roku akademickim na UMW. Wiele projektów sprawdziło się i będą kontynuowane, inne zostaną wprowadzone od podstaw. – Chcemy odciążyć kierowników, adiunktów, nauczycieli akademickich i osoby pracujące w dziekanatach, a z drugiej strony pomóc studentom i uprościć procedury. Wszystko po to, żeby było sprawniej i przyjaźniej – mówi prof. Agnieszka Piwowar, prorektor ds. studentów i dydaktyki UMW.
Nowy rok akademicki wiąże się z reorganizacją UMW. Uczelnia zmieniła strukturę, aby zapewnić studentom najwyższą jakość kształcenia. Powstały nowe jednostki: Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa oraz Wydział Fizjoterapii, z kolei Wydział Nauk o Zdrowiu przeszedł ogromną metamorfozę, a jednym z jego zadań będzie udział w debatach na temat krajowej polityki zdrowotnej. To nowe, unikatowe w skali kraju jednostki o szerokich możliwościach i perspektywach.
Z tym wiążą się kolejne wyzwania. Maksymalne uproszczenie wszelkich procesów związanych z dydaktyką jest najważniejsze, dlatego kontynuowany jest proces informatyzacji w wielu obszarach.
– Wprowadziliśmy już formę elektronicznego składania dokumentów o stypendium i okazało się to rewelacyjnym pomysłem. Wszyscy to chwalą, zarówno studenci jak i pracownicy administracyjni. Teraz czas na kolejne etapy – zapowiada prof. Piwowar.
W tym roku akademickim kontynuowane będzie wdrażanie centralnego planowania zajęć na kolejnych kierunkach. Trwają końcowe prace nad elektronicznym systemem rozliczania zajęć dydaktycznych. Wkrótce zostanie wprowadzony elektroniczny system zawierania umów na prowadzenie zajęć. Już wkrótce będzie także możliwość elektronicznego podpisania umowy czy składania wniosków np. o obniżenie pensum dydaktycznego czy zmiany liczebności grup. Teraz odbywa się to jeszcze tradycyjnie, drogą papierową, ale wkrótce ma się zmienić.
– Kontynuujemy proces, który rozpoczęliśmy w poprzedniej kadencji, a nie była to łatwa kadencja. Najpierw był covid, nauka zdalna, potem hybrydowa. Zaraz potem wojna w Ukrainie i kolejne nieprzewidziane problemy. Ostatnio powódź, w której ucierpieli nasi studenci, pracownicy, ich najbliżsi, rodziny – dodaje prof. Piwowar.
Nikt nie ma jednak wątpliwości, że jedynym słusznym kierunkiem jest informatyzacja. Centralny system planowania zajęć dydaktycznych już funkcjonuje na wydziale lekarskim i lekarsko-stomatologicznym, ale będzie też wdrażany na innych kierunkach.
Na uczelni będzie uruchomiona – na razie testowo – platforma e-learningowa UMW pod nazwą "PLUM" w systemie moodle, która scali wszystkie funkcjonalności w jednym miejscu i będzie ogromnym ułatwieniem procesu dydaktycznego.
– W tym semestrze będzie testowana. Najpierw musimy ją dobrze sprawdzić i ocenić jej funkcjonalność, potem wprowadzić, ale wiążemy z nią ogromne nadzieje – tłumaczy prorektor.
Funkcjonalności platformy "PLUM", ułatwiające proces dydaktyczny, to m.in. sprawdzanie obecności czyli zastąpienie dotychczasowej dokumentacji, udostępnianie materiałów edukacyjnych, co zastąpi Centralne Repozytorium Materiałów Dydaktycznych, udostępnianie linków do wykładów, co z kolei zniesie obowiązek przesyłania linków do starostów i rozsyłania przez starostów do pozostałych studentów, udostępnianie miejsca do oddawania zadań zaliczeniowych, zastąpienie rozsyłania mailowego do studentów albo umieszczania w uczelnianej "chmurze". I to nie wszystko. "PLUM" umożliwi sprawdzanie wiedzy (testy, kolokwia, egzaminy), zastąpienie Testportalu, będzie także elektronicznym dziennikiem ocen cząstkowych. To nowa funkcjonalność ułatwiająca wyliczanie oceny zaliczeniowej z danej formy zajęć oraz oceny końcowej z przedmiotu. Nowa platforma ułatwi kontakt ze studentami przez czat, forum, powiadomienia i usprawni odrabianie zajęć dydaktycznych, a także prowadzenie archiwum przez wymagany przepisami okres. Poza tym jest zintegrowana z systemem BAZUS, co dla funkcjonowania wszystkich systemów jest kluczowe.
Usprawnianie systemu informatycznego jest priorytetem, tak samo jak było nim usprawnianie systemu elektronicznego wypełniania sylabusów czy przyjmowania kandydatów na studia. Nadal jest to system doskonalony po to, by był bardziej przyjazny. Trwają też dalsze prace nad elektroniczną ankietą studencką oceny zajęć i kadry akademickiej, czyli OZiKA. Informatycy wprowadzą kolejne usprawnienia, aby ankieta była dostępna szybciej dla studentów.
– Już teraz w ocenie okresowej nasi pracownicy otrzymają elektronicznie informacje o jej wynikach, aby dziekanaty nie musiały wystawiać zaświadczeń papierowych. Ale konieczne jest pełne, rzetelne, kompletne i wykonywane na bieżąco uzupełnianie danych w systemie, abyśmy mogli wszystkie te informacje zaciągać z systemu co bardzo usprawni ankietyzację – mówi prof. Piwowar i podkreśla: – Tylko terminowe i rzetelne prowadzenie dokumentacji da nam właściwy obraz i pozwoli na dobre działanie systemu. Studenci na bieżąco będą mogą oceniać w systemie zajęcia i prowadzących oraz zgłaszać ich do nagrody dydaktycznej.
W związku z projektem OZiKA nadal prowadzony będzie nasz uczelniany plebiscyt "Liderzy dydaktyki". To dla docenienia i nagrodzenia najbardziej zaangażowanych nauczycieli akademickich. Studenci oceniają prowadzących zajęcia i głosują na najlepszych, co pozwala nam docenić i wyróżnić tych najbardziej zaangażowanych. Kontynuowane są prace nad doskonaleniem systemu jakości kształcenia i dopracowaniem wszystkich procedur, aby była możliwość monitorowania już funkcjonujących i dalszych działań i usprawnienia ich.
– Razem z prof. Agnieszką Hałoń, prorektor ds. rozwoju kadry akademickiej uczelni, będziemy opracowywać ścieżki kariery nauczycieli akademickich zatrudnionych na etatach dydaktycznych i zasady awansów stanowiskowych. W zeszłym roku rozszerzyliśmy wachlarz propozycji, katalog aktywności, które dydaktycy będą mogli wykazać w arkuszu oceny okresowej nauczyciela akademickiego, a teraz będzie on jeszcze szerszy – zapowiada prof. Piwowar.
Rozwój filii w Wałbrzychu jest kolejnym priorytetem uczelni. Duże zainteresowanie podczas tegorocznej rekrutacji świadczy o dobrym kierunku rozwoju UMW. To tam uczelnia kupiła budynek na preferencyjnych warunkach w doskonałej lokalizacji, który wkrótce będzie remontowany i dostosowywany dla potrzeb studentów wydziału lekarskiego. Świetnie układa się w Wałbrzychu współpraca z władzami miasta i obydwoma szpitalami, co pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość.
– Wszystkim osobom zaangażowanym w usprawnianie procesu dydaktycznego należą się podziękowania. Szczególne nauczycielom akademickim, pracownikom administracji i studentom, bo tylko wspólne działania, współpraca, zaufanie i szacunek pozwalają wierzyć, że wszystko jest możliwe, i że to co robimy, robimy też dla siebie, aby lepiej nam się pracowało i uczyło w naszej Alma Mater, uczelni z 75-letnią tradycją, ale też wizją nowoczesności i rozwoju – dodaje prof. Agnieszka Piwowar.
Fot. Tomasz Walów