Bilety do przyszłej kariery
Praca dyplomowa – zarówno magisterska, jak i licencjacka – biletem do przyszłej kariery zawodowej? Brzmi jak marzenie, ale wkrótce może stać się rzeczywistością. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu rozpoczyna realizację programu wdrożeniowych prac dyplomowych. Zainicjuje go Wydział Nauk o Zdrowiu UMW, ale studenci pozostałych wydziałów również mogą przystąpić do inicjatywy.
Wdrożeniowe prace dyplomowe na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu to nowoczesna forma współpracy między uczelnią, studentami oraz pracodawcami. Dzięki projektom studenci będą mieli możliwość połączenia wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem, co zwiększy ich kompetencje oraz atrakcyjność na rynku pracy. Wśród potencjalnych partnerów programu, poza przedsiębiorcami (w tym startupami), będą również jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im ośrodki, które są zainteresowane możliwością wykorzystania wiedzy studentów UMW.
– Prace, które powstaną w ramach programu, to forma prac dyplomowych. Ich autorzy, pod nadzorem opiekunów naukowych oraz przy wsparciu praktyków z branży, zrealizują projekty o charakterze aplikacyjnym lub wdrożeniowym – mówi dr hab. Łukasz Rypicz, dziekan Wydział Nauk o Zdrowiu UMW.
WNoZ wraz z Centrum Transferu Technologii UMW współpracuje z licznymi podmiotami z i spoza sektora ochrony zdrowia, takimi jak szpitale, przychodnie, instytuty badawcze oraz firmy technologiczne i farmaceutyczne, ale również jednostki samorządu terytorialnego czy organizacje pozarządowe. Wiele z tych podmiotów to potencjalni partnerzy programu, którzy wyrazili zainteresowanie współdziałaniem.
– Studenci realizujący takie prace mogą zbierać cenne dane oraz opracowywać nowe rozwiązania, co może obejmować testowanie i/lub wdrażanie nowych technologii, technik i narzędzi medycznych albo rehabilitacyjnych, optymalizację procesów czy przygotowywanie i/lub realizację programów profilaktycznych w organizacjach – tłumaczy dr Agnieszka Siennicka, prodziekan ds. rozwoju WNoZ.
Do programu zdecydowały się dołączyć także inne Wydziały: Farmaceutyczny, Fizjoterapii oraz Pielęgniarstwa i Położnictwa UMW.
Realizacja prac wdrożeniowych przyniesie studentom liczne korzyści. Będą mieli okazję pracować nad rzeczywistymi problemami i wyzwaniami, co pozwoli im zdobyć praktyczne umiejętności, które są niezwykle cenne dla pracodawców. Dzięki temu absolwenci będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy.
– Współpraca z profesjonalistami z branży medycznej umożliwi rozwój kompetencji zawodowych poprzez zdobycie specjalistycznej wiedzy oraz rozwinięcie umiejętności w zakresie zarządzania projektami, pracy zespołowej, komunikacji czy rozwiązywania problemów – dodaje dr hab. Łukasz Rypicz.
Kolejna korzyść to budowanie sieci kontaktów. Studenci współpracujący z pracodawcami zyskają szansę na nawiązanie relacji, które mogą być kluczowe w przyszłej karierze zawodowej. Bonusem będzie też dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi. Cenne będzie też indywidualne podejście i wsparcie mentorsko-naukowe. Osoby realizujące prace wdrożeniowe zyskają stały kontakt zarówno z opiekunem naukowym, jak i z mentorem z instytucji zewnętrznej, co pozwoli na wymianę wiedzy i doświadczeń oraz regularne wsparcie merytoryczne.
Korzyści odniosą również pracodawcy. Dzięki współpracy ze studentami otrzymają dostęp do świeżego spojrzenia na problemy i wyzwania stojące przed ich organizacjami. Młodzi ludzie, będący na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami, mogą zaproponować innowacyjne rozwiązania, które realnie wpłyną na poprawę funkcjonowania organizacji.
Prace o charakterze wdrożeniowym to doskonała okazja do weryfikacji umiejętności i kompetencji przyszłych kadr. Firmy, mając możliwość obserwowania studentów podczas realizacji projektów, otrzymają możliwość wyboru najlepszych pracowników. Kolejna korzyść to wzmocnienie współpracy z uczelnią. Angażując się w program przedsiębiorstwa czy instytucje zbudują relacje z UMW, co może prowadzić do dalszej współpracy w zakresie badań, szkoleń czy realizacji projektów naukowych i rozwojowych.
Warto też podkreślić wartość tego, co stworzą studenci. Młodzi ludzie, analizując konkretne aspekty działalności instytucji, mogą zidentyfikować obszary wymagające poprawy lub optymalizacji. Dzięki ich rekomendacjom, firmy będą mogły wprowadzić zmiany, które dadzą korzyści ekonomiczne oraz poprawią jakość świadczonych usług, a np. przeprowadzone wewnątrz organizacji szkolenia profilaktyczne realnie poprawią zdrowie personelu.
Do programu może przystąpić każdy student ostatniego roku studiów I i II stopnia na Wydziałach: Nauk o Zdrowiu, Farmaceutycznym, Fizjoterapii oraz Pielęgniarstwa i Położnictwa UMW. Zainteresowane osoby powinny skontaktować się ze swoim promotorem i uzyskać zgodę na udział w przedsięwzięciu. Kolejny krok to zgłoszenie pracy (bardzo ważne jest wskazanie proponowanego tematu i obszaru badawczego) do Centrum Transferu Technologii UMW na adres: ctt@umw.edu.pl
– Na podstawie tych informacji wyszukamy wśród partnerów takich, którzy są zainteresowani zaproponowaną tematyką – wyjaśnia Jakub Sojka, dyrektor CTT. – Nie wyklucza to również możliwości zaproponowania przez studenta czy promotora konkretnego przedsiębiorcy czy jednostki samorządu terytorialnego, która już jest lub może być zainteresowana danym zagadnieniem.