Programy kształcenia

Programy kształcenia
Cel 3: Dobre zdrowie i jakość życia


Cel 3 obejmuje:

  1. Poprawę poziomu jakości systemu opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta                                                                                                                                 
    1. Filia Wałbrzych: absolwent kierunku Lekarskiego jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
    2. Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej potrafi pobierać materiał biologiczny do badań laboratoryjnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz, w razie potrzeby, udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób. Absolwent Farmacji zna wytyczne w zakresie przeprowadzania oceny technologii medycznych, w szczególności w obszarze oceny efektywności kosztowej, a także metodykę oceny skuteczności i bezpieczeństwa leków; potrafi określać zagrożenia związane ze stosowaną farmakoterapią w różnych grupach pacjentów oraz planować działania prewencyjne; potrafi współdziałać z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii; zna zasady monitorowania bezpieczeństwa produktów leczniczych po wprowadzeniu ich do obrotu; potrafi przygotowywać plan monitorowania farmakoterapii, określając metody i zasady oceny skuteczności i bezpieczeństwa terapii; potrafi monitorować i raportować niepożądane działania leków, wdrażać działania prewencyjne, udzielać informacji związanych z powikłaniami farmakoterapii pracownikom systemu ochrony zdrowia, pacjentom lub ich rodzinom; zna zasady monitorowania skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii pacjenta w procesie opieki farmaceutycznej.
    3. Wydział Fizjoterapii: absolwent Fizjoterapii jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
    4. Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
    5. Wydział Lekarsko-Stomatologiczny: absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego potrafi stosować przepisy sanitarno-epidemiologiczne oraz dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
    6. Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne oraz za wykonywane czynności zawodowe. Absolwent Położnictwa zna istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, niebezpieczeństwa, obowiązujące zasady i technikę wykonywania przez położną podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych. Absolwent Ratownictwa Medycznego zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji.
  2. Zmniejszenie zapadalności na choroby cywilizacyjne i umieralności z ich powodu                                                                                                                                       
    1. Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej potrafi dobierać, organizować i wykonywać badania przesiewowe w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
    2. Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa potrafi planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca; zna zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych; potrafi prowadzić działania w zakresie profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych.
  3. Zwiększenie świadomości zdrowotnej                                                                                 
    1. Filia Wałbrzych: absolwent kierunku Lekarskiego potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb; zna konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia.
    2. Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Dietetyki potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne dla pacjenta; zna źródła i wpływ na zdrowie człowieka zanieczyszczeń występujących w żywności. Absolwent Farmacji zna problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego; potrafi przeprowadzać edukację pacjenta związaną ze stosowanymi przez niego lekami oraz innymi problemami dotyczącymi jego zdrowia i choroby oraz przygotowywać dla pacjenta zindywidualizowane materiały edukacyjne.
    3. Wydział Fizjoterapii: absolwent Fizjoterapii zna zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia.
    4. Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia.
    5. Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa zna zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc; potrafi przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego; potrafi dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej; potrafi stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej; zna założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej; zna problematykę procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej; zna metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych; potrafi dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; potrafi stosować diety terapeutyczne w wybranych schorzeniach; zna metody promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji zdrowotnej;                                                                 
  4.  Zwiększenie wykrywalności chorób we wczesnych stadiach rozwojowych                                                                                                                                          
    1. Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej zna zasady doboru, wykonywania i organizowania badań przesiewowych w diagnostyce chorób;
    2. Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii; potrafi przeprowadzać okulistyczne badania przesiewowe; potrafi interpretować podstawowe wskaźniki epidemiologiczne, definiować i oceniać rzetelność i trafność testów stosowanych w badaniach przesiewowych.

 

Cel 4: dobra jakość edukacji

Cel 4 obejmuje zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie

Wydział Lekarski

absolwent kierunku Lekarskiego:

  • zna podstawy medycyny opartej na dowodach (Evidence-Based Medicine) oraz krytycznie analizuje dostępne dowody naukowe i wykorzystuje je w praktyce zawodowej.
  • podnosi swoje kwalifikacje oraz przekazuje wiedzę innym, wspierając rozwój zawodowy i promując ideę uczenia się przez całe życie.
  • potrafi udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia.

Wydział Lekarsko-Stomatologiczny

absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego potrafi propagować zachowania prozdrowotne;

Wydział Farmaceutyczny

absolwent Dietetyki:

  • potrafi prowadzić edukację żywieniową dla osób zdrowych i chorych, ich rodzin oraz pracowników ochrony zdrowia;
  • potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta;
  • zna zasady i znaczenie promocji zdrowia, właściwego odżywiania i zdrowego stylu życia w profilaktyce chorób.

Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa

 absolwent Pielęgniarstwa:

  • zna metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich;
  • potrafi opracowywać programy edukacyjne w zakresie działań prozdrowotnych dla różnych grup odbiorców.

absolwent Położnictwa:

  • potrafi opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia jednostek, rodzin i grup społecznych;
  • zna strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym.

 

Absolwent Ratownictwa Medycznego:

  • zna metody promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji zdrowotnej;
  • potrafi stosować – w podstawowym zakresie – psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;
  • potrafi podnosić swoje kwalifikacje i przekazywać wiedzę innym;
  • potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia, dokonywać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

Wydział Nauk o Zdrowiu

absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:

  • posiada praktyczne umiejętności konstruowania programu profilaktycznego;
  • potrafi inicjować oraz brać udział w tworzeniu i wdrażaniu lokalnych projektów oraz działań w obszarze ochrony zdrowia publicznego.

Wydział Fizjoterapii

 absolwent Fizjoterapii:

  • potrafi podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej;
  • prezentuje postawę promującą zdrowy styl życia, propagując i aktywnie kreując zdrowy styl życia oraz promocję zdrowia w trakcie działań zawodowych.

 

Cel numer osiem

Cel 8 obejmuje promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich ludzi

Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa

 absolwent Pielęgniarstwa:

  • zna i stosuje zasady pracy zespołowej i współpracy między zawodami medycznymi;
  • potrafi wdrażać zasady koleżeństwa zawodowego, współpracy oraz poszanowania etyki w miejscu pracy.

absolwent Położnictwa:

  • potrafi organizować i wdrażać programy zdrowotne w środowisku lokalnym, współpracując z instytucjami oraz innymi pracownikami ochrony zdrowia;
  • kieruje się zasadami etyki zawodowej i praw pacjenta, co wspiera godną pracę i inkluzywne środowisko zawodowe.

absolwent Ratownictwa Medycznego:

  • zna prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania zawodu ratownika medycznego;
  • potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia oraz dokonywać samooceny deficytów, co sprzyja świadomemu planowaniu kariery zawodowej i produktywnemu zatrudnieniu.

 

Wydział Nauk o Zdrowiu

absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:

  • potrafi inicjować oraz wdrażać lokalne projekty i działania w obszarze ochrony zdrowia publicznego, co wspiera rozwój inkluzywnej gospodarki poprzez współpracę z różnorodnymi grupami społecznymi;
  • zna problemy zdrowotne i zagrożenia, co pozwala na efektywne planowanie działań zdrowotnych zgodnie z potrzebami populacji.

 

Wydział Fizjoterapii

 absolwent Fizjoterapii:

  • potrafi projektować działania prozdrowotne i fizjoprofilaktyczne, współpracując z różnorodnymi instytucjami, co wspiera rozwój zrównoważonego zatrudnienia i gospodarki;
  • prezentuje postawę promującą zdrowy styl życia, co wpływa na poprawę jakości pracy i jej produktywność w społeczeństwie.

 

Wydział Farmaceutyczny

absolwent Farmacji:

  • potrafi wdrażać nowoczesne metody monitorowania farmakoterapii oraz opieki farmaceutycznej
  • Zna zasady pracy zespołowej w aptekach i jednostkach badawczo-rozwojowych
  • posiada umiejętność współpracy z przemysłem farmaceutycznym i organizacjami zdrowotnymi.

absolwent Dietetyki:

  • potrafi prowadzić edukację żywieniową w różnych środowiskach, co wspiera produktywność społeczeństwa poprzez poprawę stanu zdrowia i wydajności pracy.
  • za zasady pracy zespołowej w placówkach ochrony zdrowia

absolwent Analityki Medycznej:

  • potrafi organizować i zarządzać pracą w laboratorium diagnostycznym, co wspiera produktywne zatrudnienie i godną pracę w sektorze zdrowotnym.
  • zna międzynarodowe standardy pracy diagnostycznej, co umożliwia integrację w globalnych strukturach i wspiera inkluzywność zatrudnienia.

 

Cel 9: Innowacyjność, Przemysł, Infrastruktura

Cel 9 obejmuje budowanie stabilnej infrastruktury, promowanie zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wspieranie innowacyjności

Wydział Lekarski

absolwent kierunku Lekarskiego:

  • zna i stosuje medycynę opartą na dowodach naukowych (Evidence-Based Medicine), co wspiera innowacyjność w praktyce klinicznej.
  • posiada umiejętności krytycznej analizy literatury naukowej oraz wprowadzania nowoczesnych rozwiązań diagnostycznych i terapeutycznych

 

Wydział Lekarsko-Stomatologiczny

absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego  zna nowoczesne techniki i technologie w stomatologii, potrafi stosować w praktyce klinicznej nowe materiały stomatologiczne

 

Wydział Nauk o Zdrowiu

absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:

  • potrafi planować i wdrażać programy zdrowotne oparte na analizie epidemiologicznej
  • zna zasady projektowania działań promujących zdrowie w społecznościach lokalnych

 

Wydział Fizjoterapii

 absolwent Fizjoterapii:

  • zna i stosuje nowoczesne techniki rehabilitacyjne i fizjoterapeutyczne, wspierając innowacyjność w opiece zdrowotnej.
  • posiada umiejętność projektowania programów fizjoprofilaktycznych i rehabilitacyjnych opartych na dowodach naukowych, co wpływa na rozwój infrastruktury opieki zdrowotnej.

 

Wydział Farmaceutyczny

absolwent Farmacji:

  • zna i stosuje nowoczesne technologie produkcji leków
  • zna globalne regulacje farmaceutyczne i standardy analizy leków

absolwent Dietetyki:

  • zna nowoczesne technologie produkcji żywności oraz zasady ich wdrażania
  • posiada umiejętność opracowywania i wdrażania programów żywieniowych
  • potrafi analizować wpływ globalnych trendów żywieniowych na zdrowie społeczeństwa

absolwent Analityki Medycznej:

  • zna i stosuje nowoczesne technologie analityczne oraz systemy zarządzania jakością
  • zna zasady zrównoważonego zarządzania odpadami medycznymi, co wspiera ekologiczne uprzemysłowienie w sektorze zdrowotnym.

 

Cel 17

Cel 17 obejmuje wzmocnienie środków wdrażania i ożywienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju

Wydział Lekarski

absolwent kierunku Lekarskiego potrafi współpracować w zespołach interdyscyplinarnych, co sprzyja nawiązywaniu lokalnych i globalnych partnerstw w ochronie zdrowia.

 

Wydział Lekarsko-Stomatologiczny

absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego posiada zdolność adaptacji innowacyjnych technologii w stomatologii, co sprzyja współpracy z instytucjami naukowymi i przemysłowymi na arenie międzynarodowej.

 

Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa

 absolwent Pielęgniarstwa:

  • potrafi współpracować z innymi zawodami medycznymi w zespołach interdyscyplinarnych, co wspiera budowanie lokalnych i globalnych partnerstw.
  • zna zasady współpracy międzynarodowej w kontekście opieki zdrowotnej

absolwent Położnictwa:

  • potrafi współpracować z instytucjami lokalnymi i międzynarodowymi w realizacji programów zdrowotnych
  • posiada znajomość strategii promocji zdrowia o zasięgu krajowym i międzynarodowym, co umożliwia udział w globalnych inicjatywach.

absolwent Ratownictwa Medycznego:

  • zna prawne i organizacyjne uwarunkowania pracy w systemach ratowniczych różnych krajów
  • posiada umiejętność współpracy w wielonarodowych zespołach ratowniczych

 

Wydział Nauk o Zdrowiu

absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:

  • potrafi tworzyć i wdrażać projekty zdrowotne w oparciu o dane epidemiologiczne, co wspiera partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • zna zasady funkcjonowania międzynarodowych systemów zdrowotnych

 

Wydział Fizjoterapii

 absolwent Fizjoterapii:

  • potrafi działać w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z różnymi specjalistami w kraju i za granicą, co wspiera globalne partnerstwa w dziedzinie rehabilitacji
  • posiada wiedzę o międzynarodowych standardach fizjoterapii umożliwiającą udział w projektach o zasięgu globalnym, promujących zrównoważony rozwój w zdrowiu publicznym

 

Wydział Farmaceutyczny

absolwent Farmacji:

  • zna i stosuje międzynarodowe standardy w monitorowaniu farmakoterapii
  • posiada umiejętność przekazywania wiedzy oraz współpracy z innymi specjalistami w ramach opieki farmaceutycznej
  • zna zasady współpracy z organizacjami zdrowotnymi i przemysłem farmaceutycznym

absolwent Dietetyki:

  • potrafi tworzyć programy edukacyjne związane z żywieniem w oparciu o wytyczne międzynarodowych organizacji
  • posiada umiejętność prowadzenia edukacji żywieniowej dla różnych grup społecznych
  • zna zasady żywienia w kontekście globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i bezpieczeństwo żywności

absolwent Analityki Medycznej:

  • zna międzynarodowe standardy diagnostyki laboratoryjnej
  • potrafi współpracować z interdyscyplinarnymi zespołami naukowymi i diagnostycznymi, co wspiera budowanie międzynarodowych partnerstw w badaniach i rozwoju technologii medycznych.