Programy kształcenia

Cel 3 obejmuje:
- Poprawę poziomu jakości systemu opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta
- Filia Wałbrzych: absolwent kierunku Lekarskiego jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
- Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej potrafi pobierać materiał biologiczny do badań laboratoryjnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz, w razie potrzeby, udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób. Absolwent Farmacji zna wytyczne w zakresie przeprowadzania oceny technologii medycznych, w szczególności w obszarze oceny efektywności kosztowej, a także metodykę oceny skuteczności i bezpieczeństwa leków; potrafi określać zagrożenia związane ze stosowaną farmakoterapią w różnych grupach pacjentów oraz planować działania prewencyjne; potrafi współdziałać z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii; zna zasady monitorowania bezpieczeństwa produktów leczniczych po wprowadzeniu ich do obrotu; potrafi przygotowywać plan monitorowania farmakoterapii, określając metody i zasady oceny skuteczności i bezpieczeństwa terapii; potrafi monitorować i raportować niepożądane działania leków, wdrażać działania prewencyjne, udzielać informacji związanych z powikłaniami farmakoterapii pracownikom systemu ochrony zdrowia, pacjentom lub ich rodzinom; zna zasady monitorowania skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii pacjenta w procesie opieki farmaceutycznej.
- Wydział Fizjoterapii: absolwent Fizjoterapii jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
- Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
- Wydział Lekarsko-Stomatologiczny: absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego potrafi stosować przepisy sanitarno-epidemiologiczne oraz dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
- Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne oraz za wykonywane czynności zawodowe. Absolwent Położnictwa zna istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, niebezpieczeństwa, obowiązujące zasady i technikę wykonywania przez położną podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych. Absolwent Ratownictwa Medycznego zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji.
- Zmniejszenie zapadalności na choroby cywilizacyjne i umieralności z ich powodu
- Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej potrafi dobierać, organizować i wykonywać badania przesiewowe w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
- Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa potrafi planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca; zna zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych; potrafi prowadzić działania w zakresie profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych.
- Zwiększenie świadomości zdrowotnej
- Filia Wałbrzych: absolwent kierunku Lekarskiego potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb; zna konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia.
- Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Dietetyki potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne dla pacjenta; zna źródła i wpływ na zdrowie człowieka zanieczyszczeń występujących w żywności. Absolwent Farmacji zna problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego; potrafi przeprowadzać edukację pacjenta związaną ze stosowanymi przez niego lekami oraz innymi problemami dotyczącymi jego zdrowia i choroby oraz przygotowywać dla pacjenta zindywidualizowane materiały edukacyjne.
- Wydział Fizjoterapii: absolwent Fizjoterapii zna zasady edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia oraz elementy polityki społecznej dotyczącej ochrony zdrowia.
- Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia.
- Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa: absolwent Pielęgniarstwa zna zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc; potrafi przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego; potrafi dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej; potrafi stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej; zna założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej; zna problematykę procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej; zna metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych; potrafi dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych; potrafi stosować diety terapeutyczne w wybranych schorzeniach; zna metody promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji zdrowotnej;
- Zwiększenie wykrywalności chorób we wczesnych stadiach rozwojowych
- Wydział Farmaceutyczny: Absolwent Analityki Medycznej zna zasady doboru, wykonywania i organizowania badań przesiewowych w diagnostyce chorób;
- Wydział Lekarski: absolwent kierunku Lekarskiego zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii; potrafi przeprowadzać okulistyczne badania przesiewowe; potrafi interpretować podstawowe wskaźniki epidemiologiczne, definiować i oceniać rzetelność i trafność testów stosowanych w badaniach przesiewowych.

Cel 4 obejmuje zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie
Wydział Lekarski
absolwent kierunku Lekarskiego:
- zna podstawy medycyny opartej na dowodach (Evidence-Based Medicine) oraz krytycznie analizuje dostępne dowody naukowe i wykorzystuje je w praktyce zawodowej.
- podnosi swoje kwalifikacje oraz przekazuje wiedzę innym, wspierając rozwój zawodowy i promując ideę uczenia się przez całe życie.
- potrafi udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia.
Wydział Lekarsko-Stomatologiczny
absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego potrafi propagować zachowania prozdrowotne;
Wydział Farmaceutyczny
absolwent Dietetyki:
- potrafi prowadzić edukację żywieniową dla osób zdrowych i chorych, ich rodzin oraz pracowników ochrony zdrowia;
- potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta;
- zna zasady i znaczenie promocji zdrowia, właściwego odżywiania i zdrowego stylu życia w profilaktyce chorób.
Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa
absolwent Pielęgniarstwa:
- zna metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych;
- potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich;
- potrafi opracowywać programy edukacyjne w zakresie działań prozdrowotnych dla różnych grup odbiorców.
absolwent Położnictwa:
- potrafi opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia jednostek, rodzin i grup społecznych;
- zna strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym.
Absolwent Ratownictwa Medycznego:
- zna metody promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji zdrowotnej;
- potrafi stosować – w podstawowym zakresie – psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;
- potrafi podnosić swoje kwalifikacje i przekazywać wiedzę innym;
- potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia, dokonywać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Wydział Nauk o Zdrowiu
absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:
- posiada praktyczne umiejętności konstruowania programu profilaktycznego;
- potrafi inicjować oraz brać udział w tworzeniu i wdrażaniu lokalnych projektów oraz działań w obszarze ochrony zdrowia publicznego.
Wydział Fizjoterapii
absolwent Fizjoterapii:
- potrafi podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej;
- prezentuje postawę promującą zdrowy styl życia, propagując i aktywnie kreując zdrowy styl życia oraz promocję zdrowia w trakcie działań zawodowych.

Cel 8 obejmuje promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich ludzi
Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa
absolwent Pielęgniarstwa:
- zna i stosuje zasady pracy zespołowej i współpracy między zawodami medycznymi;
- potrafi wdrażać zasady koleżeństwa zawodowego, współpracy oraz poszanowania etyki w miejscu pracy.
absolwent Położnictwa:
- potrafi organizować i wdrażać programy zdrowotne w środowisku lokalnym, współpracując z instytucjami oraz innymi pracownikami ochrony zdrowia;
- kieruje się zasadami etyki zawodowej i praw pacjenta, co wspiera godną pracę i inkluzywne środowisko zawodowe.
absolwent Ratownictwa Medycznego:
- zna prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania zawodu ratownika medycznego;
- potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia oraz dokonywać samooceny deficytów, co sprzyja świadomemu planowaniu kariery zawodowej i produktywnemu zatrudnieniu.
Wydział Nauk o Zdrowiu
absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:
- potrafi inicjować oraz wdrażać lokalne projekty i działania w obszarze ochrony zdrowia publicznego, co wspiera rozwój inkluzywnej gospodarki poprzez współpracę z różnorodnymi grupami społecznymi;
- zna problemy zdrowotne i zagrożenia, co pozwala na efektywne planowanie działań zdrowotnych zgodnie z potrzebami populacji.
Wydział Fizjoterapii
absolwent Fizjoterapii:
- potrafi projektować działania prozdrowotne i fizjoprofilaktyczne, współpracując z różnorodnymi instytucjami, co wspiera rozwój zrównoważonego zatrudnienia i gospodarki;
- prezentuje postawę promującą zdrowy styl życia, co wpływa na poprawę jakości pracy i jej produktywność w społeczeństwie.
Wydział Farmaceutyczny
absolwent Farmacji:
- potrafi wdrażać nowoczesne metody monitorowania farmakoterapii oraz opieki farmaceutycznej
- Zna zasady pracy zespołowej w aptekach i jednostkach badawczo-rozwojowych
- posiada umiejętność współpracy z przemysłem farmaceutycznym i organizacjami zdrowotnymi.
absolwent Dietetyki:
- potrafi prowadzić edukację żywieniową w różnych środowiskach, co wspiera produktywność społeczeństwa poprzez poprawę stanu zdrowia i wydajności pracy.
- za zasady pracy zespołowej w placówkach ochrony zdrowia
absolwent Analityki Medycznej:
- potrafi organizować i zarządzać pracą w laboratorium diagnostycznym, co wspiera produktywne zatrudnienie i godną pracę w sektorze zdrowotnym.
- zna międzynarodowe standardy pracy diagnostycznej, co umożliwia integrację w globalnych strukturach i wspiera inkluzywność zatrudnienia.

Cel 9 obejmuje budowanie stabilnej infrastruktury, promowanie zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wspieranie innowacyjności
Wydział Lekarski
absolwent kierunku Lekarskiego:
- zna i stosuje medycynę opartą na dowodach naukowych (Evidence-Based Medicine), co wspiera innowacyjność w praktyce klinicznej.
- posiada umiejętności krytycznej analizy literatury naukowej oraz wprowadzania nowoczesnych rozwiązań diagnostycznych i terapeutycznych
Wydział Lekarsko-Stomatologiczny
absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego zna nowoczesne techniki i technologie w stomatologii, potrafi stosować w praktyce klinicznej nowe materiały stomatologiczne
Wydział Nauk o Zdrowiu
absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:
- potrafi planować i wdrażać programy zdrowotne oparte na analizie epidemiologicznej
- zna zasady projektowania działań promujących zdrowie w społecznościach lokalnych
Wydział Fizjoterapii
absolwent Fizjoterapii:
- zna i stosuje nowoczesne techniki rehabilitacyjne i fizjoterapeutyczne, wspierając innowacyjność w opiece zdrowotnej.
- posiada umiejętność projektowania programów fizjoprofilaktycznych i rehabilitacyjnych opartych na dowodach naukowych, co wpływa na rozwój infrastruktury opieki zdrowotnej.
Wydział Farmaceutyczny
absolwent Farmacji:
- zna i stosuje nowoczesne technologie produkcji leków
- zna globalne regulacje farmaceutyczne i standardy analizy leków
absolwent Dietetyki:
- zna nowoczesne technologie produkcji żywności oraz zasady ich wdrażania
- posiada umiejętność opracowywania i wdrażania programów żywieniowych
- potrafi analizować wpływ globalnych trendów żywieniowych na zdrowie społeczeństwa
absolwent Analityki Medycznej:
- zna i stosuje nowoczesne technologie analityczne oraz systemy zarządzania jakością
- zna zasady zrównoważonego zarządzania odpadami medycznymi, co wspiera ekologiczne uprzemysłowienie w sektorze zdrowotnym.

Cel 17 obejmuje wzmocnienie środków wdrażania i ożywienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju
Wydział Lekarski
absolwent kierunku Lekarskiego potrafi współpracować w zespołach interdyscyplinarnych, co sprzyja nawiązywaniu lokalnych i globalnych partnerstw w ochronie zdrowia.
Wydział Lekarsko-Stomatologiczny
absolwent kierunku Lekarsko-Dentystycznego posiada zdolność adaptacji innowacyjnych technologii w stomatologii, co sprzyja współpracy z instytucjami naukowymi i przemysłowymi na arenie międzynarodowej.
Wydział Pielęgniarstwa i Położnictwa
absolwent Pielęgniarstwa:
- potrafi współpracować z innymi zawodami medycznymi w zespołach interdyscyplinarnych, co wspiera budowanie lokalnych i globalnych partnerstw.
- zna zasady współpracy międzynarodowej w kontekście opieki zdrowotnej
absolwent Położnictwa:
- potrafi współpracować z instytucjami lokalnymi i międzynarodowymi w realizacji programów zdrowotnych
- posiada znajomość strategii promocji zdrowia o zasięgu krajowym i międzynarodowym, co umożliwia udział w globalnych inicjatywach.
absolwent Ratownictwa Medycznego:
- zna prawne i organizacyjne uwarunkowania pracy w systemach ratowniczych różnych krajów
- posiada umiejętność współpracy w wielonarodowych zespołach ratowniczych
Wydział Nauk o Zdrowiu
absolwent kierunku Zdrowie Publiczne:
- potrafi tworzyć i wdrażać projekty zdrowotne w oparciu o dane epidemiologiczne, co wspiera partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- zna zasady funkcjonowania międzynarodowych systemów zdrowotnych
Wydział Fizjoterapii
absolwent Fizjoterapii:
- potrafi działać w zespole interdyscyplinarnym, współpracując z różnymi specjalistami w kraju i za granicą, co wspiera globalne partnerstwa w dziedzinie rehabilitacji
- posiada wiedzę o międzynarodowych standardach fizjoterapii umożliwiającą udział w projektach o zasięgu globalnym, promujących zrównoważony rozwój w zdrowiu publicznym
Wydział Farmaceutyczny
absolwent Farmacji:
- zna i stosuje międzynarodowe standardy w monitorowaniu farmakoterapii
- posiada umiejętność przekazywania wiedzy oraz współpracy z innymi specjalistami w ramach opieki farmaceutycznej
- zna zasady współpracy z organizacjami zdrowotnymi i przemysłem farmaceutycznym
absolwent Dietetyki:
- potrafi tworzyć programy edukacyjne związane z żywieniem w oparciu o wytyczne międzynarodowych organizacji
- posiada umiejętność prowadzenia edukacji żywieniowej dla różnych grup społecznych
- zna zasady żywienia w kontekście globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i bezpieczeństwo żywności
absolwent Analityki Medycznej:
- zna międzynarodowe standardy diagnostyki laboratoryjnej
- potrafi współpracować z interdyscyplinarnymi zespołami naukowymi i diagnostycznymi, co wspiera budowanie międzynarodowych partnerstw w badaniach i rozwoju technologii medycznych.