















Studenci, zaczynacie piękną podróż
Ponad 6,5 tysiąca studentów rozpoczyna rok akademicki 2025/2026 na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu (UMW). Podczas uroczystej inauguracji, zorganizowanej 29 września br. tradycyjnie w Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego, immatrykulowani zostali reprezentanci studentów wszystkich kierunków uczelni oraz słuchaczy Szkoły Doktorskiej i Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Inaugurację uświetnił wykład wybitnej badaczki z Uniwersytetu Oksfordzkiego profesor Samiry Lakhal-Littleton.
– Zaczynacie dziś piękną, fascynującą podróż, cieszę się, że wybraliście nas jako swoich towarzyszy i zapewniam, że tego nie pożałujecie – tymi słowami zwrócił się rektor UMW prof. Piotr Ponikowski do studentów uczelni, w szczególności do tych, którzy rozpoczynają naukę. – Nie mogliście wybrać lepiej – tu bije serce medycyny. Właśnie dziś chciałbym, byście przyjęli jako pewnik, że jesteście integralną częścią naszej uczelni i macie wpływ na jej kształt i rozwój. Że robimy wszystko, żebyście byli dumni z uczelni, którą wspólnie tworzymy i by ta uczelnia stwarzała wam możliwości rozwoju, które otworzą przed wami każde drzwi. Podjęliście wyjątkowe studia, podczas których będziecie mieli wspaniałą, unikalną możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych podczas zajęć klinicznych, poprzez udział w nowatorskich programach badawczych prowadzonych w USK. Wiedzy, którą wykorzystacie w praktyce, dzięki której możecie dokonać realnej zmiany w życiu indywidualnego człowieka.
W przemówieniu inauguracyjnym rektor UMW prof. Piotr Ponikowski podkreślił, że UMW jest najlepszą polską uczelnią medyczną według międzynarodowych rankingów. Mówił o wyjątkowych wyzwaniach współczesności, niepewności jutra i potrzebie budowania poczucia bezpieczeństwa poprzez wspólnotę, która jest fundamentem rozwoju uczelni.
Rektor przypomniał obchody 75-lecia UMW, a szczególnie galę z udziałem Olgi Tokarczuk, która była wyrazem siły i dumy z osiągnięć społeczności akademickiej. Zwrócił się do studentów pierwszorocznych, podkreślając, że od dziś stają się integralną częścią Uniwersytetu, który zapewni im nowoczesną edukację kliniczną, dostęp do najnowszych technologii, takich jak robotyka, sztuczna inteligencja czy druk 3D, przy jednoczesnym kultywowaniu empatii, rzetelności i wrażliwości na potrzeby pacjenta. Zachęcił do korzystania z programu „Młoda Nauka”, kół naukowych oraz aktywności w życiu uczelni od pierwszych dni.
Mówiąc o jakości kształcenia, prof. Ponikowski wskazał na sukcesy absolwentów w egzaminach zawodowych, rozwój nowych kierunków studiów (m.in. biologia medyczna, elektroradiologia), program „Asystent lekarza”, a także planowane Centrum Humanistyki UMW. Podkreślił znaczenie inwestycji w infrastrukturę dydaktyczną, w tym budowę Centrum Symulacji Medycznej we Wrocławiu i Wałbrzychu, modernizację akademików oraz rozwój filii w Wałbrzychu, która stała się wzorem dla kraju.
Rektor zapowiedział także walkę o środki europejskie (175 mld euro w nowej perspektywie), podkreślając, że priorytetem jest stworzenie jednostki specjalizującej się w pozyskiwaniu grantów. Wspomniał o sukcesach uczelni – rekordowej liczbie naukowców w gronie Top 2% badaczy świata, wysokiej pozycji czasopisma Dental and Medical Problems (IF 3.9, Q1), a także rozwijaniu popularyzacji nauki. Kluczowym projektem UMW jest powstające Centrum Odkryć Medycznych, które ma walczyć z dezinformacją i w atrakcyjny sposób upowszechniać wiedzę medyczną. Na jego budowę już pozyskano 55 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a kolejne środki zadeklarowały władze Wrocławia.
Prof. Ponikowski omówił także rozwój Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego, m.in. powstanie Centrum Pediatrii, Centrum Hematoonkologii Dorosłych oraz rozwój terapii nowoczesnych, takich jak CAR-T, stosowanych po raz pierwszy w Polsce we Wrocławiu. Wskazał, że współpraca uczelni i szpitala opiera się na zasadzie „jedna uczelnia, jeden szpital”, a nowy projekt – Uniwersytecka Sieć Edukacji Klinicznej – ma zintegrować placówki w regionie.
Rektor zwrócił również uwagę na fundamentalne wartości uczelni: pasję, odwagę, współpracę, empatię i rzetelność. Przywołał konferencję poświęconą etyce medycyny w czasach totalitaryzmów, zapowiadając rzetelną weryfikację zbiorów anatomicznych i oddanie sprawiedliwości ofiarom nazistowskich zbrodni.
– Drodzy studenci, współpracownicy, goście i przyjaciele Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, nowy rok akademicki rozpoczynamy z nadzieją patrząc w przyszłość, silni siłą tworzonej przez nas wspólnoty. „Przyszłość należy do tych, którzy wierzą w piękno swoich marzeń” – cytując Eleanor Roosevelt chcę państwa zapewnić, że przyszłość wrocławskiej medycyny stworzona będzie z naszych marzeń. Rok akademicki 2025/2026 ogłaszam za otwarty. Quod Felix faustum fortunatumque sit! – powiedział prof. Piotr Ponikowski, kończąc przemówienie.
Wiceminister zdrowia Tomasz Maciejewski w swoim wystąpieniu podkreślił wysoką pozycję naukową UMW, potwierdzoną w międzynarodowych rankingach.
– Za liczbami i wskaźnikami stoją wartości, w tym najwyższa jakość badań i etyka przenoszone do codziennej praktyki klinicznej – podkreślił wiceminister, gratulując studentom dobrego wyboru i życząc im, aby studia na UMW stały się impulsem do dalszego rozwoju i przygotowania do medycyny jutra.
Wykład prof. Samiry Lakhal-Littleton
Podczas tegorocznej inauguracji szczególnym wydarzeniem był wykład prof. Samiry Lakhal-Littleton z Uniwersytetu Oksfordzkiego, zatytułowany „Advancing Medicine by Thinking & Working Across Boundaries" (pol. „Rozwój medycyny poprzez myślenie i działanie ponad podziałami”). Prof. Lakhal-Littleton to światowej klasy badaczka, od lat współpracująca z Instytutem Chorób Serca UMW, której przełomowe odkrycia mają ogromne znaczenie dla nowoczesnej kardiologii i medycyny translacyjnej.
Podczas wykładu badaczka wskazywała na podobieństwa w historii obu uczelni: UMW i Oxfordu, skupiając się przy tym szczególnie na odkryciach medycznych i naukowcach, którzy do nich doprowadzili.
– Historia naszych uczelni to opowieść o pionierach medycyny, którzy ukształtowali dzisiejszą, nowoczesną medycynę. Co ważne, ci ludzie działali ponad granicami, czerpiąc wzajemnie ze swoich doświadczeń i badań naukowych – podkreślała prof. Lakhal-Littleton.
Zdaniem Profesor badania naukowe i wzajemna współpraca są dzisiaj jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek. Powodem są globalne wyzwania, przed którymi wszyscy stoimy, a wśród nich przede wszystkim: starzejące się społeczeństwo, antybiotykooporność oraz choroby niezakaźne. Prof. Lakhal-Littleton rekomendowała uczynienie badań kluczowym elementem edukacji medycznej.
– W mojej własnej praktyce dydaktycznej, badania stanowią 80 proc. czasu pracy, a pozostałe 20 proc. poświęcam na edukację i kontakt ze studentami. W trakcie pracy ze studentami stawiam z kolei na słuchanie i zachęcam ich do zadawania pytań – mówiła, podkreślając też konieczność interdyscyplinarnego podejścia do leczenia.
Obecnym w trakcie inauguracji studentom i wykładowcom radziła także, aby nie poprzestawać na swojej wybranej dyscyplinie naukowej, ale uczyć się języków innych specjalizacji i posługiwać się nimi płynnie w swojej pracy. Jednocześnie wskazywała także na potrzebę odzyskania zaufania w zawodach medycznych.
Samira Lakhal-Littleton jest profesorem fizjologii i starszym stypendystą badawczym MRC na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jej badania koncentrują się na roli żelaza w fizjologii i patologii — szczególnie w kontekście niewydolności serca, niedokrwistości i ciąży. Zespół prof. Lakhal-Littleton dokonał kluczowych odkryć dotyczących molekularnych powiązań między homeostazą żelaza a sygnalizacją niedotlenienia. Jest laureatką licznych nagród, m.in. Nagrody Gunshina Levy’ego Międzynarodowego Towarzystwa BioIron w 2017 r., Wykładu im. Sheili Glennis Instytutu Naczyń Płucnych w 2020 r. oraz Wykład im. Baylissa i Starlinga Towarzystwa Fizjologicznego w 2022 roku. Zasiada w zarządzie Międzynarodowego Towarzystwa BioIron oraz w Radzie Grantowej Nauk Biologicznych Królewskiego Towarzystwa Naukowego (Royal Society).
Nagrody i wyróżnienia
Inauguracja tradycyjnie była okazją do podziękowań i przekazania wyrazów uznania pracownikom UMW. Medalem wybitym w srebrze został uhonorowany prof. Krzysztof Simon, wieloletni kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii UMW, współtwórca wrocławskiej szkoły chorób zakaźnych, który zdecydował o swoim odejściu na emeryturę.
– Medal wybity w srebrze jest najwyższym odznaczeniem, jakie może przyznać Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu – przypomniał rektor prof. Piotr Ponikowski w swojej laudacji. – To wyróżnienie dla tych, którzy w wyjątkowy sposób przyczynili się do rozwoju i promocji naszej uczelni oraz wzmocnienia jej autorytetu. Co najważniejsze, symbolizuje naszą wdzięczność i uznanie. Decyzję o przyznaniu tego wyróżnienia prof. Simonowi Senat UMW przyjął entuzjastycznie przez aklamację.
Poza licznymi osiągnięciami prof. Simona w dziedzinie chorób zakaźnych i hepatologii, a także w dydaktyce, rektor UMW wspomniał rolę, jaką odegrał laureat w trakcie dramatycznej pandemii COVID-19.
– Prof. Simon stał się głosem rozsądku Polaków. Mówił w charakterystyczny dla siebie sposób, mocno, przestrzegał, nauczał, dyscyplinował, stawiał czoła często obraźliwym atakom – podkreślił rektor, zapowiadając dalszą współpracę z naukowcem.
Wiceminister zdrowia Tomasz Maciejewski wręczył odznaczenia wyróżniającym się pracownikom UMW. Złoty Krzyż Zasługi otrzymała prof. Agnieszka Piwowar, Srebrnym Krzyżem Zasługi został odznaczony dr hab. Marcin Mączyński, prof. UMW, a Brązowym Krzyżem Zasługi: dr hab. Danuta Nowicka, dr hab. Anna Pokryszko-Dragan, prof. UMW i prof. Mieszko Więckiewicz.
Medale Komisji Edukacji Narodowej, które wręczał Dolnośląski Wicekurator Oświaty Dariusz Wójcik, otrzymali: dr hab. Maria Ejma, dr hab. Alina Jankowska-Konsur, dr hab. Magdalena Koszewicz, prof. UMW oraz dr Wojciech Słupski.
Medalami „Za Długoletnią Służbę” uhonorowani zostali: mgr inż. Bożena Kazubek i Anna Wielgosińska (medal złoty), Katarzyna Fingas i mgr Mirela Kaczmarz (srebrny) oraz dr Karolina Biernat, dr Anna Duda-Madej, dr Mateusz Sokolski i dr hab. Bartłomiej Stańczykiewicz (brązowy).
Włączeni do wspólnoty
Kluczowym momentem uroczystości jest akt immatrykulacji. Ślubowanie reprezentantów wszystkich kierunków UMW oraz słuchaczy Szkoły Doktorskiej i Uniwersytetu Trzeciego odebrali prorektor ds. studentów i dydaktyki prof. Agnieszka Piwowar oraz prorektor ds. nauki prof. Piotr Dzięgiel, który opiekuje się Szkołą Doktorską.
Po ślubowaniu i symbolicznym włączeniu reprezentantów do społeczności akademickiej, głos zabrała nowa przewodnicząca samorządu studenckiego Elżbieta Borżyjewska.
– Nie bójcie się pytać, próbować i szukać własnej ścieżki – zwróciła się do nowo przyjętych, a wszystkim studentom życząc, by nowy rok akademicki był czasem wzajemnej współpracy i inspiracji. – To, co najważniejsze, rodzi się z dialogu.
Zgodnie z akademickim rytuałem, uroczystość zakończyła pieśń „Gaudeamus Igitur” w wykonaniu chóru Medici Cantantens UMW.
Nowe kierunki i jeszcze lepsze możliwości rozwoju
Wśród 6,5 tysiąca studentów UMW ok. 2 tysiące osób podejmie naukę na pierwszym roku. Będą studiować na 13 kierunkach w języku polskim i trzech w języku angielskim. Oferta dydaktyczna uczelni w tym roku została wzbogacona o nowe kierunki, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Absolutnym rekordzistą tegorocznej rekrutacji była filia Wydziału Lekarskiego UMW w Wałbrzychu, gdzie o jedno miejsce walczyło ponad 27 osób. To dowód na to, że działająca trzeci rok filia ma już swoją ugruntowaną renomę, a decyzja o jej uruchomieniu była strzałem w dziesiątkę i odpowiedzią na rzeczywiste społeczne zapotrzebowanie. Tradycyjnie do najbardziej obleganych należały kierunek lekarsko-dentystyczny i lekarski. Pozycja Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, uznanego za najlepszą uczelnię w Polsce w prestiżowym rankingu THE World University Rankings 2025, zachęca do takiego wyboru kandydatów z całego kraju.
W tym roku potwierdził się trend, zauważalny od kilku lat: wyraźnie rośnie zainteresowanie studiowaniem pielęgniarstwa i położnictwa oraz fizjoterapii. Wynika to z faktu dużego zapotrzebowania na adeptów tych zawodów na rynku pracy oraz dobrych perspektyw zarobkowych.
W roku akademickim 2025/2026 po raz pierwszy na UMW można studiować biologię medyczną i elektroradiologię (studia stacjonarne I i II stopnia). Oba kierunki znalazły się w ofercie studiów stacjonarnych I stopnia i szybko okazało się, że jest na nie duże zapotrzebowanie: o jedno miejsce ubiegało się ok. 5 kandydatów. Dotychczas UMW, podobnie jak inne szkoły wyższe w kraju, kształcił ratowników medycznych na trzyletnich na studiach licencjackich. Od października br. zajęcia będą prowadzone także na studiach magisterskich – zarówno stacjonarnych, jak i niestacjonarnych..
Nowością w rozpoczynającym się roku akademickim na UMW jest pielęgniarstwo w języku angielskim, co w Polsce jest wciąż rzadkością. To oferta nie tylko dla studentów z zagranicy, ale także o Polakach, którzy planują w przyszłości pracę poza granicami kraju.
Studiowanie na UMW daje młodym ludziom nie tylko gwarancję nauki na najwyższym poziomie, ale także dodatkowe możliwości rozwoju. Swoje pasje badawcze mogą realizować w licznych studenckich kołach naukowych, odnoszących sukcesy w rożnych dziedzinach. Ponadto w tym roku akademickim owo przyjęci studenci mogą przystąpić do programu „Młoda Nauka", który umożliwia im rozwój naukowy od pierwszych dni studiowania na uczelni. UMW stawia w nim na indywidualną pracę mistrz-uczeń, wspiera w planowaniu ścieżki kariery, zachęca do działalności w kołach naukowych i udziału w międzynarodowych projektach. Studenci UMW mają także możliwość tworzenia prac licencjackich i magisterskich o charakterze wdrożeniowym, łączących teorię z praktyką. W ramach tych projektów młodzi naukowcy rozwiązują realne problemy społeczne, zdrowotne lub organizacyjne, a ich pomysły trafiają bezpośrednio do instytucji, z którymi współpracuje UMW.
fot. Tomasz Modrzejewski/Tomasz Walów