Back to homepage
News | 07.10.2025

Pracownia UMW w magazynie „Nature”

Pracownia VR Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu – najlepszej polskiej uczelni według międzynarodowych rankingów – trafiła na łamy magazynu „Nature”. Prestiżowe czasopismo wykorzystało zdjęcie, prezentujące system symulacji medycznej, jako główną ilustrację artykułu o tym, jak uczelnie na całym świecie zmieniają się, by sprostać wyzwaniom współczesnego świata. 

„Osoba korzysta z zestawu wirtualnej rzeczywistości na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu w Polsce, aby ćwiczyć diagnozowanie i leczenie wirtualnych pacjentów – brzmi podpis pod zdjęciem otwierającym artykuł „Reinventing universities for today’s world” we wrześniowym numerze „Nature” ( Nature/Vol 645/25 September 2025). Tekst porusza problem konieczności rozwoju uniwersytetów w odpowiedzi na potrzeby współczesnego świata. Główną tezą artykułu jest konstatacja, że w obliczu globalnych kryzysów i wyzwań – od zmian klimatu po presję finansową i rozwój nowych technologii – szkolnictwo wyższe musi dostosować się do nowych realiów. W artykule głos zabiera sześcioro naukowców, którzy opisują inicjatywy, mające pomóc uczelniom stać się bardziej otwartymi, nowoczesnymi i silniej zakorzenionymi w społeczeństwie. 

Jednym z wątków publikacji jest sztuczna inteligencja, która może przyspieszać proces kształcenia lekarzy. Profesor Ya-Qin Zhang z Uniwersytetu Tsinghua opisuje opracowane przez jego zespół symulacyjne środowisko, w którym wirtualni pacjenci i lekarze-AI odtwarzają realistyczne sytuacje kliniczne — od zgłoszenia objawów po diagnozę i leczenie. 

Z podobnego systemu studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu korzystają już trzeci rok. Zdjęcie, wybrane przez redakcję „Nature” jako główna ilustracja do artykułu, zostało wykonane w styczniu 2023 r. Jego autor Krzysztof Zatycki był jednym z dziennikarzy, zaproszonych do zwiedzania nowej wówczas pracowni VR w Centrum Symulacji Medycznej UMW. 
– Świat wokół nas szybko się zmienia, a jako uczelnia zapewniamy naszym studentom możliwości kształcenia na miarę XXI wieku – mówił podczas tego wydarzenia prof. Piotr Ponikowski, rektor UMW. – Nie możemy uczyć tak, jak kilkadziesiąt lat temu sami byliśmy uczeni. Współczesne narzędzia dydaktyczne coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie, a my wprowadzamy rozwiązania, które są najbardziej przydatne w pracy przyszłych medyków. 

Dziennikarzom zaprezentowano stanowiska do medycznej symulacji komputerowej, wykorzystujących dwa nowe systemy. Dzięki nim można ćwiczyć procedury związane z udzielaniem pierwszej pomocy i postępowania z pacjentami podczas zdarzeń masowych oraz w ramach platformy wirtualnego pacjenta, gdzie możliwe jest ćwiczenie procedur ratowniczych w postępowaniu przedszpitalnym i szpitalnym. Systemy te pozwalają na ćwiczenie całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego w warunkach medycznej symulacji komputerowej oraz wirtualnej rzeczywistości. Zakładając okulary VR i siadając przed ekranem komputera student przenosi się do ambulansu lub szpitala, w zależności od tematyki prowadzonych zajęć. Podczas konferencji podkreślano zalety nowoczesnej edukacji z zastrzeżeniem, że symulacja medyczna nie zastąpi kontaktu z żywym pacjentem, natomiast może znacząco przyspieszyć proces nauczania, minimalizując ryzyko błędów. 

Centrum Symulacji Medycznej UMW nieustannie się rozwija. Jest przykładem nowoczesnej edukacji medycznej, gdzie teorie łączy się z praktyką w pełni bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Studenci mają dostęp do szerokiego spektrum różnych pracowni symulacyjnych, a także sal zbliżonych do szpitalnych, wyposażonych w rzeczywisty sprzęt. Mogą także korzystać z  zaawansowanych symulatorów, np.  porodowych, pediatrycznych, neonatologicznych. 

Świat pędzi do przodu, technologie rozwijają się błyskawicznie, ale UMW nadąża za światowymi trendami, a nawet często je wyprzedza. Symbolicznym tego dowodem jest wykorzystanie przez redakcję „Nature” do aktualnego tematu zdjęcia z uczelni sprzed blisko trzech lat. Wprowadzony wówczas system pozostaje wizytówką nowoczesnego kształcenia.

Authored by: Alicja Giedroyć-Skiba Creation date: 07.10.2025 Update authored by: Aneta Bawiec Update date: 07.10.2025