



"Nature" kształcenie ilustruje zdjęciami UMW
Wirtualna rzeczywistość, symulacja wysokiej wierności – te elementy wykorzystywane na co dzień w kształceniu studentów Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu ilustrują artykuł prestiżowego czasopisma „Nature”. Opowieści o tym jak zmieniają się światowe uczelnie, by sprostać wyzwaniom współczesnego świata towarzyszy zdjęcie studentki uczestniczącej w zajęciach na wrocławskiej uczelni.
- Medycyna jest dziś jedną z najszybciej rozwijających się technologicznie dziedzin naszego życia. Stawiając na praktyczne kształcenie przyszłych pracowników systemu ochrony zdrowia, musimy ich do tego odpowiednio przygotować. Wirtualne stoły anatomiczne, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji, aplikacje, symulacje wysokiej wierności, kontakt z wirtualnym pacjentem – to wszystko dziś standard w procesie kształcenia – podkreśla rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, prof. Piotr Ponikowski. – Światowe rankingi, które systematycznie dają nam pierwsze miejsce wśród polskich uczelni medycznych na aspekt kształcenia zwracają bardzo dużą uwagę. Cieszę się, że ta opinia potwierdzona została przywołaniem nas w artykule „Nature” – dodaje prof. Ponikowski.
Centrum Symulacji Medycznej UMW nieustannie się rozwija. Jest przykładem nowoczesnej edukacji medycznej, gdzie teorie łączy się z praktyką w pełni bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Studenci mają dostęp do szerokiego spektrum różnych pracowni symulacyjnych, a także sal zbliżonych do szpitalnych, wyposażonych w rzeczywisty sprzęt. Mogą także korzystać z zaawansowanych symulatorów, np. porodowych, pediatrycznych, neonatologicznych. Nowoczesne symulatory wspierają także kształcenie przyszłych dentystów.
- Korzystamy z technologii lecząc i ucząc, ale przypominamy też naszym studentom o jej ograniczeniach. AI wesprze medyka, ale nie zastąpi krytycznego myślenia, wirtualny pacjent czy stół anatomiczny ułatwi pierwszy kontakt, ale to kontakt z ciałem chorego, umiejętność rozmowy, empatia i uważność są kluczowymi kompetencjami przyszłych lekarzy, pielęgniarek czy fizjoterapeutów – przestrzega rektor UMW.
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu kształci ponad 6.5 tysiąca studentów we Wrocławiu i Wałbrzychu. Możliwości oferowane przez Centrum Symulacji Medycznej rozszerzone zostaną wkrótce o kolejne sale w powstającym przy Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym budynku dydaktycznym. Nowoczesne centrum symulacji będą mieli także studenci z Wałbrzycha. Obie inwestycje sfinansowane będą ze środków KPO.