Wróć do strony głównej
Aktualności | 04.12.2024

Harvard Medical School dla naukowców UMW

Przez 12 miesięcy polscy badacze i naukowcy uczestniczyli w programie the Polish Clinical Scholars Research Training realizowanym przez Harvard Medical School Postgraduate Medical Education we współpracy z Agencją Badań Medycznych. To była  pierwsza edycja, do której - spośród ponad 1100 zgłoszeń - zakwalifikowało się 100 naukowców. Wśród nich trzy osoby z UMW - prof. Ewa A. Jankowska z Instytutu Chorób Serca USK, prof.  Elżbieta Kalicińska z Katedry i Kliniki Hematologii, Terapii Komórkowych i Chorób Wewnętrznych USK oraz dr Justyna Chojdak-Łukasiewicz, Klinika Neurologii Uniwersyteckie Centrum Neurologii i Neurochirurgii, Wydział Lekarski UMW. 


Uczestnicy mieli okazję rozwijać swoje umiejętności w zakresie projektowania oraz prowadzenia obserwacyjnych i eksperymentalnych badań naukowych, a także analizowania, interpretowania i prezentowania danych z badań klinicznych oraz tworzenia wysokiej jakości publikacji naukowych, dzięki Program szkoleń online obejmował tematykę medycyny molekularnej, biostatystyki i analizy danych, badań klinicznych oraz umiejętności miękkich.


-  Polska potrzebuje liderów naukowych, których pomysły, koncepcje i wiedza pozwolą planować i skutecznie przeprowadzać badania kliniczne o realnym wpływie na praktykę kliniczną. Eksperymenty medyczne i badania kliniczne wymagają rozwoju unikalnych kompetencji całego zespołu. Program  wspiera najbardziej obiecujących naukowców poprzez intensywny program edukacyjno-szkoleniowy prowadzony przez znakomitych naukowców i praktyków z Harvard Medical School. Musimy jako Polska budować takie międzynarodowe doświadczenia w celu rozwoju badań w obszarze nauk medycznych i nauk o zdrowiu, tak, aby ich wyniki były publikowane w najlepszych międzynarodowych czasopismach - podkreśla  prof. Wojciech Fendler, prezes Agencji Badań Medycznych.


Uczestnicy programu wzięli udział w trzech stacjonarnych, czterodniowych warsztatach. Wykłady prowadzone były przez ekspertów z Harvard Medical School. Pierwsze oraz drugie warsztaty odbyły się w Warszawie, kolejne w Bostonie, gdzie wręczono certyfikaty ukończenia programu. 

- To było niezwykle wartościowe szkolenie, zorganizowane w optymalnej formie. Oprócz zjazdów co tydzień były też zajęcia on-line. Nowa, bardzo intensywna formuła. Uczestniczył interdyscyplinarny zespół, poruszano praktyczne zagadnienia - mówi  prof. Ewa Jankowska z Instytutu Chorób Serca. 


Program był bardzo dobrze oceniany przez jego uczestników, którzy zwrócili szczególną uwagę na wysoką jakość i profesjonalizm prowadzonych w ramach warsztatów zajęć.

- Był to rok intensywnej nauki, egzaminów oraz współpracy i rozwoju wśród wybitnych naukowców, który pozwolił mi na poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności oraz rozwinięcie kompetencji miękkich niezbędnych do osiągania sukcesów w pracy zespołowej. Poszerzyłam swoją wiedzę z zakresu planowania oraz prowadzenia badań klinicznych i analiz biostatystycznych - mówi prof.  Elżbieta Kalicińska z Katedry i Kliniki Hematologii, Terapii Komórkowych i Chorób Wewnętrznych USK.


Równolegle do treści merytorycznej niezwykle istotną wartością programu była idea rozwijania współpracy, tworzenia wspierającej się sieci naukowej, rodziny naukowców, której nadrzędnym celem jest wzajemna pomoc w kreowaniu rzeczywistości naukowej, rozwoju i wprowadzaniu innowacji.
Dzięki programowi uczestnicy poznali wielu wspaniałych ludzi nauki, z którymi współpraca zaowocowała nowymi pomysłami i dała bodziec do dalszego działania naukowego. 


- Ten projekt, warsztaty umożliwiły mi zdobycie  wszechstronnej wiedzy i umiejętności w obszarze projektowania, prowadzenia i analizy badań klinicznych. Poszerzyłam swoje horyzonty naukowe. Ale najważniejsze są kontakty jakie zdobyłam, wieloośrodkowa współpraca i mam nadzieję, że będzie to w przyszłości procentować - dodaje dr Justyna Chojdak-Łukasiewicz, Klinika Neurologii Uniwersyteckie Centrum Neurologii i Neurochirurgii, Wydział Lekarski UMW. 

Uczestniczki podkreślają, że program był wspaniałą inicjatywą i motywacją naukową, a uczestnicy otwarci, życzliwi  i chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem.
W ramach pięciu edycji kursu ABN planuje przeszkolić łącznie 500 badaczy, którzy dzięki udziałowi w programie zdobędą umiejętności, wiedzę i sieć kontaktów, które przygotują ich do tego, by stać się niezależnymi badaczami. 

Autor: Katarzyna Sudnik Data utworzenia: 04.12.2024 Autor edycji: Katarzyna Sudnik Data edycji: 06.12.2024