Nasi przedstawiciele z sukcesem podeszli do LEK
Centrum Egzaminów Medycznych ogłosiło wyniki jesiennego Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK). Pierwsze miejsce w kraju zajęli studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, którzy podeszli do LEK jeszcze przed uzyskaniem dyplomu. Z kolei w zestawieniu zbiorczym przedstawiciele UMW awansowali, zajmując trzecie miejsce ze średnią 158,79 punktów.
Do jesiennej sesji LEK przystąpiło ponad 8,8 tys. osób, uzyskując średnią 153,8 pkt. Maksymalny wynik wyniósł 186 punktów (na 194 możliwych), a minimalny – jeden punkt. W grupie było 477 przedstawicieli UMW, z których zdało 466 osób, a rekordzista uzyskał 182 punkty.
– Gratulujemy naszym studentom oraz nauczycielom, bo to niewątpliwie ich sukces – mówi dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW, dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu i wyjaśnia, że na wynik egzaminu miało wpływ wiele czynników, w tym szczegółowa analiza ocen z poprzednich sesji oraz identyfikacja mocnych i słabych stron procesu dydaktycznego.
– Kolegium Dziekańskie Wydziału Lekarskiego stale przeprowadza takie analizy i aktywnie współpracuje ze studentami oraz kadrą dydaktyczną. Dokonujemy zmian w programie nauczania, aby doskonalić i dostosowywać proces kształcenia do aktualnych potrzeb oraz standardów egzaminacyjnych – dodaje dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW. – To także zasługa naszej kadry dydaktycznej, jej motywacji, kompetencji, wiedzy, utrzymywania określonego poziomu nauczania i egzekwowania wiedzy. Bardzo często są to wybitne postacie, zarówno w obszarze przedklinicznym, jak i klinicznym, a połączenie wysokiego poziomu nauczania w dyscyplinach przedklinicznych oraz unikalnego potencjału medycyny klinicznej jest, jak wiemy, bardzo ważne.
Dobry wynik egzaminu to także efekt prowadzonej od lat modernizacji zasobów bibliotecznych, w tym możliwości dostępu online do podręczników, artykułów naukowych, wykładów i kursów przygotowawczych, które ułatwiają edukację. Nie bez znaczenia jest również organizowany na uczelni tzw. preLEK, który cieszy się coraz większa popularnością.
W gronie 5222 studentów, którzy przystąpili do LEK (warunkiem jest ukończenie 10 semestrów sześcioletnich studiów), było 245 osób z UMW. Ze średnią 159,09 pkt. zajęli pierwsze miejsce w Polsce (średni wynik egzaminowanych studentów wyniósł 154,10 pkt.).
Zdaniem dziekana dr. hab. Roberta Zymlińskiego, prof. UMW ten sukces to efekt m.in. świadomej edukacji, o której była mowa podczas ubiegłorocznego spotkania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM), organizowanego na i przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu.
– Istotą konferencji była dyskusja o edukacji, jej potrzebach, o wykorzystaniu potencjału dotychczasowych form nauczania i racjonalnym wdrażaniu nowych metod, takich jak symulacje czy techniki VR, przy jednoczesnym podkreśleniu, że od samego początku kształcenia najważniejszy jest pacjent. Wierzę też, że jest to rezultat coraz większej motywacji studentów, która może wynikać z zewnętrznych czynników, takich jak silna konkurencja czy perspektywy zawodowe.
W przypadku osób, które podeszły do Lekarskiego Egzaminu Końcowego po raz kolejny (tj. poprawiających wynik) przedstawiciele UMW uplasowali się na drugiej pozycji w Polsce ze średnią 159,88 pkt.
Uczelnia nieustannie wprowadza zmiany w kształceniu, które mają poprawić jakość dydaktyki, wyniki studentów i absolwentów w LEK oraz możliwie najlepiej przygotować ich do wykonywania zawodu.
– Wielu naszych nauczycieli to pasjonaci. Realizują programy mentorskie, umożliwiają dodatkowe konsultacje, które wpływają na efektywność nauki. Z kolei zastosowanie aktywnych metod nauczania, takich jak symulacje przypadków klinicznych czy interaktywność zajęć, zwiększają zaangażowanie studentów i zrozumienie materiału. Mamy jeszcze dużo pomysłów i innowacji, które pomogą w kształceniu i studentom, i nam – zapowiada dziekan Wydziału Lekarskiego UMW.