Wróć do strony głównej
Aktualności | 24.04.2020

Nowoczesny e-learning na ratownictwie medycznym

Wdrożone rok temu na WNoZ nowe rozwiązania edukacyjne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w Zakładzie Ratownictwa Medycznego świetnie sprawdziły się  w czasie pandemii i zostały docenione przez studentów.

Rozwiązania techniczne zastosowane w Pracowni Innowacyjnych Technik Symulacji pozwoliły na realizację kolejnego wyzwania, czyli kształcenia z wykorzystaniem technik i metod nauczania  na odległość. Dzięki uprzejmości firmy SimArt Center wszyscy studenci kierunku ratownictwo medyczne dostali szansę wzięcia udziału w projekcie #RatownicyRatownikom, poprzez czasowy, bezpłatny dostęp do pełnej wersji oprogramowania wirtualnej symulacji medycznej. Niewątpliwą zaletą projektu była integracja środowisk akademickich czterech polskich uczelni: Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile oraz możliwość współzawodnictwa uczestników.

e-learning na ratownictwie 1

Bazę techniczną dla realizacji projektu, stanowiła Pracownia Innowacyjnych Technik Symulacji, wykorzystano moduły BLS, KPP, ZRM, SOR oraz TRIAGE. Koordynatorem projektu i opiekunem merytorycznym w uczelni był dr Paweł Gawłowski.

Projekt trwał 7 dni i polegał na realizacji określonych codziennych zadań, w ramach stworzonych standaryzowanych scenariuszy dla studentów, a następnie na przeprowadzeniu podsumowania oraz analizy wyników uzyskanych w dniu poprzednim.

e-learning na ratownictwie 2

Każdy dzień realizacji projektu pozwalał studentom na rozwiązywanie zadań przewidzianych w scenariuszu. Zadania były zróżnicowane pod względem trudności. W pierwszym etapie przewidziano rozwiązanie zadań z zakresu pierwszej pomocy oraz segregacji medycznej, kolejne dni, przewidywały zadania obejmujące tematykę z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz medycznych czynności ratunkowych, na poziomie szpitalnego oddziału ratunkowego. Techniczne zabezpieczenie projektu wraz z oprogramowaniem, pozwalało uczestnikowi podejmować suwerenne decyzje dotyczące oceny funkcji życiowych poszkodowanego, wdrożenia określonych czynności ratujących życie, takich jak defibrylacja, przyrządowe zaopatrzenie dróg oddechowych czy zastosowanie dojścia donaczyniowego. Zaprojektowane scenariusze wymagały również podjęcia określonych decyzji w zakresie podaży leków, odpowiedniego ich przygotowania, określenia wymaganego stężenia substancji przygotowanych do podania oraz przepływu w pompie infuzyjnej. Każde zakończone zadanie było punktowane, wskazywano również błędy krytyczne.

e-learning na ratownictwie 3

W ostatnim dniu projektu zaplanowano mistrzostwa wirtualnej symulacji medycznej dla studentów kierunku ratownictwo medyczne. W rywalizacji wzięli udział studenci wszystkich 4 uczelni.Szczególnie cieszy fakt, że w rankingu punktowym pierwszych pięć osób z najwyższym wynikiem to studenci naszej uczelni. Serdecznie gratulujemy sukcesu.

Zaświadczenie udziału w projekcie "#RatownicyRatownikom" do pobrania

Zajęcia na platformie wirtualnej symulacji medycznej, odbywające się w Pracowni Innowacyjnych Technik Symulacji w Zakładzie Ratownictwa Medycznego, cieszą się dużym zainteresowaniem i są wysoko oceniane przez studentów, co znajduje odzwierciedlenie w ankietach studenckich i korespondencji przekazywanej za pośrednictwem skrzynki jakości.

Autor: Administrator Administrator Data utworzenia: 24.04.2020 Autor edycji: Administrator Administrator Data edycji: 24.04.2020