


Priorytetem jakość kształcenia kadr medycznych
Uniwersytet Medyczny w Wrocławiu gościł w piątek, 21 kwietnia przedstawicieli uczelni medycznych z całego kraju. Na Wydziale Farmaceutycznym UMW została zorganizowana konferencja KRAUM pt. "Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa", której tematem przewodnim były standardy kształcenia lekarzy i innych specjalistów w zawodach medycznych. KRAUM pracuje nad rekomendacjami i listą dobrych praktyk, dotyczącymi tej kwestii.
"Ucząc innych, sami się uczymy" - te słowa Seneki przywołał rektor UMW prof. Piotr Ponikowski podczas otwarcia konferencji. Wyraził nadzieję, że będą one mottem obrad. Przewodniczący KRAUM prof. Marcin Gruchała pokreślił z kolei, że trzeba nie tylko kształcić więcej kadry medycznej, ale także zabiegać o najwyższą jakość tej edukacji - przede wszystkim w trosce o pacjenta. Prorektor ds. studentów i dydaktyki UMW prof. Agnieszka Piwowar zaapelowała o to, by tworząc przyszłość zawodów medycznych, wypracować najlepsze z możliwych rozwiązania. Wiceminister edukacji i nauki Wojciech Murdzek zapewnił natomiast, że kwestia nowych standardów kształcenia w zawodach medycznych jest priorytetowa, a jednocześnie niezwykle trudna. To proces wieloletni, obliczony na kilkanaście lat.
Obawy o jakość kształcenia kadr medycznych wiążą się z faktem, że nie tylko systematycznie rośnie liczba studentów na uczelniach medycznych, ale i coraz więcej uczelni niemedycznych jest zainteresowanych uruchomieniem kierunku lekarskiego. Zdaniem obecnego na wrocławskiej konferencji KRAUM wiceministra zdrowia Piotra Brombera, ilość nie musi stać w sprzeczności z jakością i taka też jest intencja zmian, przygotowywanych przez resort zdrowia wspólnie z resortem edukacji i nauki. Na razie w projekcie rozporządzenia dotyczą one standardów kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym, ale obejmą także pielęgniarstwo i położnictwo, a potem fizjoterapię, medycynę laboratoryjną, farmację i ratownictwo medyczne.
– Powinniśmy całościowo patrzeć na kwestie kształcenia w zawodach medycznych – powiedział wiceminister Bromber. - Intencją wprowadzanych zmian jest upraktycznienie nauczania. Chcemy zmienić paradygmat z dostarczania wiedzy na dostarczanie wiedzy, kompetencji i umiejętności.
W ocenie wiceministra najważniejszą zmianą w kształceniu w odniesieniu do kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego jest ustalenie listy umiejętności, obowiązkowych dla studenta. Zawiera ona 45 pozycji, w tym e-usługi. Wiceminister zapowiedział ograniczenie nauczania w zakresie prawno-organizacyjnym i rozszerzenie nauczania klinicznego studentów.
Uczestnicy konferencji KRAUM dyskutowali w ramach czterech paneli, dotyczących jednolitych zasad kształcenia przyszłych lekarzy, nowoczesnych metod edukacji, współpracy specjalistów różnych dziedzin medycyny w ramach udzielania kompleksowych świadczeń oraz komunikacji z chorymi. Przedmiotem pracy grup roboczych były rekomendacje KRAUM na temat kształcenia w zawodach medycznych, informatyzacji procesu dydaktycznego, kompetencji dydaktycznych oraz procedur jakości kształcenia.
Patronat nad konferencją objęli: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Polska Komisja Akredytacyjna oraz Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Fot. Tomasz Walów/UMW