Stanowisko Rady Wydziału Farmaceutycznego
w sprawie rozdzielenia źródeł finansowania zatrudnienia pracowników naukowo-technicznych i inżynieryjno-technicznych
Rada podkreśla, że pełne wykorzystanie umiejętności pracowników technicznych wymaga ich zatrudnienia zarówno przy realizacji zadań dydaktycznych jak i zadań naukowo-badawczych jednostek, w których są zatrudnieni. Taki obowiązek nakłada na pracowników Uczelni Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym, i nie powinno się wyłączać żadnej grupy pracowników z realizacji obowiązków zarówno naukowych jak i dydaktycznych. Dotyczy to także większości pracowników technicznych Uczelni, którzy są absolwentami Szkół Wyższych i mogą uczestniczyć zarówno w realizacji zadań badawczych jak i współuczestniczyć w pracach dydaktycznych.
Rada zwraca uwagę, że przy obecnym systemie oceny i przyznawania Grantów przez NCBiR i NCN nierealna jest możliwość zatrudnienia pracowników naukowo-technicznych w całości ze środków planowanych na realizację Grantu – jednostka, która będzie wnioskować o koszty osobowe w takiej aplikacji przegra rywalizację z innymi jednostkami, które nie zgłaszają zatrudnienia pracowników do realizacji wnioskowanego zadania badawczego.
Wobec zapowiedzianego stopniowego zmniejszania dotacji ministerialnej na działalność statutową jednostek i braku możliwości zatrudnienia pracowników naukowo-technicznych z grantów zewnętrznych wymuszone ścisłe rozdzielenie nauki i dydaktyki oznacza jedynie ukrytą redukcję zatrudnienia w Szkołach Wyższych.
Taka sytuacja z pewnością wpłynie na obniżenie poziomu i liczby prac naukowo-badawczych realizowanych przez jednostki Wyższych Uczelni, które muszą prowadzić zarówno działalność naukową jak i z działalność dydaktyczną. Dystans nauki polskiej do poziomu nauki w innych krajach europejskich powiększy się w stopniu, który przekreśli sens planowanego ścisłego rozdzielenia (uporządkowania?) źródeł finansowania zatrudnienia w grupie pracowników technicznych.
Rada Wydziału Farmaceutycznego, Wydziału, na którym pracownicy techniczni uczestniczą w realizacji znacznej części zadań naukowych i zadań dydaktycznych, ma pełną świadomość zagrożeń, jakie taka decyzja niesie dla poziomu polskiej nauki w Szkołach Wyższych. Dlatego uważamy, że naszym obowiązkiem jest stanowczy protest przeciw planowanemu rozdzieleniu źródeł finansowania pracowników technicznych.
Za Radę Wydziału