NR 10/XIV R/2009 - wprowadzenie "Procedur gospodarki odpadami medycznymi"


Zarz.: 10/XIV R/2009
zm.: 49/XV R/2014
Zarządzenie nr 10/XIV R/2009
Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu
z dnia 9 lutego 2009 r.

w sprawie wprowadzenia „Procedur gospodarki odpadami medycznymi w Akademii Medycznej we Wrocławiu”

Na podstawie art. 66 ust.1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.2005 r. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), art. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (j. t. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz.251 ze zm.), ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 11, poz.84 ze zm.), zarządza się, co następuje:
 
§ 1
1. Wprowadza się ,,Procedury gospodarki odpadami medycznymi w Akademii Medycznej we Wrocławiu”, zwane dalej „Procedurami”, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.[1] uchylony
§ 2
Stosowanie ,,Procedur gospodarki odpadami medycznymi” obowiązuje wszystkich pracowników Akademii Medycznej.
 
§ 3
1. Za właściwą gospodarkę odpadami medycznymi oraz wprowadzenie ,,Procedur” w jednostce organizacyjnej, odpowiedzialny jest kierownik jednostki, a w razie jego nieobecności, upoważniony zastępca.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani są w szczególności do:
1) wyznaczenia pracownika odpowiedzialnego za gospodarkę odpadami medycznymi;
2) zapoznania podległych pracowników z treścią procedury. Pracownicy fakt zapoznania potwierdzają podpisem na karcie potwierdzającej zapoznanie pracowników z treścią procedury, stanowiącej załącznik nr 5 do „Procedury”;
3) przestrzegania selektywnej segregacji i magazynowania odpadów medycznych na terenie jednostki organizacyjnej oraz ich właściwego usuwania;
4) zabezpieczenia odpowiedniej ilości stelaży, pojemników, worków foliowych odpowiedniego koloru, środków ochrony osobistej.
 
§ 4
Kierownik Działu Transportu i Zaopatrzenia na wniosek kierowników właściwych jednostek organizacyjnych zamawia:
1) odpowiednią ilość i jakość stelaży i kubłów metalowych z pokrywą,
2) odpowiednią ilość i jakość pojemników, worków foliowych odpowiedniego koloru.
 
§ 5
Koszty związane z utylizacją odpadów, zakupem stelaży, kubłów metalowych, pojemników, worków foliowych, pokrywane będą ze środków własnych jednostek organizacyjnych Uczelni.
 
§ 6
1. Na wniosek Kierownika Działu Eksploatacji, w terminie przez niego wyznaczonym, nie krótszym jednak niż 7 dni i nie dłuższym niż 30 dni, kierownicy jednostek organizacyjnych wytwarzających odpady medyczne, obowiązani są przesłać następujące informacje:
1) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości;
2) określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku;
3) wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
4) wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów.
2. Inspektorat BHP i P.POŻ obowiązany jest udzielić Kierownikowi Działu Eksploatacji wszelkich informacji koniecznych do:
1) uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, jeżeli wytwarzane są w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie;
2) przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarzane są odpady niebezpieczne w ilości do 0,1 Mg rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne;
3) uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli wytwarzane są powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie.
4) opisu dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych przedstawiają w terminie do 10 dnia każdego miesiąca zestawienia rodzaju odpadu, jego oznaczenia i wagi, zapisując wartości w ,,karcie ewidencji”, której wzór stanowi załącznik nr 4 do „Procedur”.
 
§ 7
1) Nadzór nad funkcjonowaniem procedury sprawuje Inspektorat BHP i P. POŻ;
2) Inspektorat BHP i P.POŻ. przeprowadza okresowe kontrole segregacji, magazynowania odpadów medycznych zakaźnych oraz zapoznawania pracowników z treścią procedury.
 
§ 8
Stwierdzenie zaniedbania lub nieprawidłowości w procesie postępowania z odpadami medycznymi, będzie traktowane jako naruszenie obowiązków służbowych.
 
§ 9
Traci moc zarządzenie nr 4/XIII R/2003 Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 29.01.2003 roku w sprawie wprowadzenia w życie instrukcji gospodarowania substancjami niebezpiecznymi i preparatami niebezpiecznymi w jednostkach organizacyjnych Akademii Medycznej we Wrocławiu.
 
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Procedury + załączniki 1 - 5

Załącznik 6
Rektor
Akademii Medycznej

prof. dr hab. Ryszard Andrzejak
 
 

Otrzymują:
według rozdzielnika

MK


[1] Uchylony zarządzeniem nr 49/XV R/2014 Rektora UMW z dnia 23 lipca 2014 r.

Autor: Administrator Administrator
Data utworzenia: 18.02.2009
Autor edycji: Administrator Administrator
Data edycji: 05.07.2016