Wróć do strony głównej
Aktualności | 06.11.2025

2 mln zł na rozwój dydaktyki na UMW

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu pozyskał blisko 2 mln zł na projekt „MedExcellence UMW – Uczymy, Motywujemy, Wspieramy”, który ma wzmocnić kompetencje dydaktyczne nauczycieli akademickich i stworzyć jeszcze bardziej przyjazne środowisko nauki dla studentów. To kolejne potwierdzenie, że uczelnia, od lat doceniana w międzynarodowych rankingach w kategorii „teaching” (dydaktyka), konsekwentnie inwestuje w jakość kształcenia.

Projekt „MedExcellence UMW – Uczymy, Motywujemy, Wspieramy” został wybrany do dofinansowania w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „Doskonałość dydaktyczna”. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, a start działań zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 r.

Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu już dziś dobrze wypada w prestiżowych, międzynarodowych rankingach, takich jak Times Higher Education, szczególnie w obszarze „teaching”, czyli dydaktyki. Nowy projekt ma pomóc utrzymać tę wysoką pozycję, ale przede wszystkim przełożyć się na codzienną pracę dydaktyków i doświadczenia studentów.

W ramach „MedExcellence UMW” uczelnia skupi się na trzech głównych obszarach. Po pierwsze, zostaną wzmocnione mechanizmy monitorowania i doskonalenia dydaktyki. Chodzi m.in. o dopracowanie procedur Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia oraz wdrożenie narzędzi, które pomogą lepiej śledzić zasoby kadrowe i infrastrukturę wykorzystywaną w procesie kształcenia. Dzięki temu łatwiej będzie reagować na potrzeby studentów i wykładowców oraz planować rozwój kierunków i zajęć.

Po drugie, powstanie system ewaluacji potencjału dydaktycznego i wsparcia dla nauczycieli akademickich. Kluczowym narzędziem będzie matryca kompetencji – swoista mapa umiejętności, która ułatwi planowanie szkoleń, ocen okresowych i ścieżek awansu. Dodatkowo pilotażowo zorganizowane zostaną indywidualne sesje coachingowe oparte na wynikach testów Gallupa, żeby lepiej rozwijać talenty dydaktyków i osoby prowadzące zajęcia.

Trzecim filarem projektu jest bezpośrednie podnoszenie kompetencji nauczycieli akademickich i doktorantów poprzez szkolenia oraz staże dydaktyczne – zarówno w kraju, jak i za granicą. Tematyka tych działań będzie szeroka: od kompetencji cyfrowych i korzystania z nowoczesnych technologii oraz narzędzi AI w nauczaniu, przez metody aktywizujące studentów i nowoczesne sposoby oceniania, aż po rozwijanie świadomości ekologicznej i projektowanie zajęć z myślą o zróżnicowanych potrzebach studentów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem będą także szkolenia dotyczące budowania kultury dobrostanu (well-beingu) – zarządzania stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.

W każdym z tych obszarów zaplanowano zarówno warsztaty stacjonarne z udziałem ekspertów, jak i szkolenia e-learningowe dostępne na uczelnianej platformie PLUM. Dzięki temu efekty projektu pozostaną z uczelnią na dłużej, a materiały szkoleniowe będą dostępne dla szerokiego grona odbiorców.

Autorkami wniosku projektowego są Iwona Janus i dr inż. Marta Grabarek z Centrum Kultury Jakości Kształcenia. W przygotowaniu dokumentacji konkursowej ważne wsparcie zapewniła także Natalia Marchut z Centrum Zarządzania Projektami.

– Pozyskane środki traktujemy przede wszystkim jako inwestycję w naszą kadrę dydaktyczną, ale też jako kolejny krok w stronę budowania przyjaznego, nowoczesnego środowiska pracy i nauki – zarówno dla nauczycieli akademickich, doktorantów, jak i studentów – podkreśla prof. Agnieszka Piwowar, prorektor ds. studentów i dydaktyki UMW. –  „MedExcellence UMW – Uczymy, Motywujemy, Wspieramy” ma więc szansę stać się nie tylko projektem administracyjno-szkoleniowym, ale realną zmianą w sposobie myślenia o dydaktyce – tak, by Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu nadal pozostawał w czołówce uczelni medycznych nie tylko pod względem badań, lecz także jakości kształcenia i atmosfery studiowania.  

– Chcemy, by kultura jakości oparta na ciągłym doskonaleniu procesów i kompetencji ludzi, którzy je realizują, była czymś, co naprawdę czuć na co dzień na naszej uczelni – dodaje Iwona Janus z Centrum Kultury Jakości Kształcenia. .

Tagi #umw
Autor: Alicja Giedroyć-Skiba Data utworzenia: 06.11.2025 Autor edycji: Alicja Giedroyć-Skiba Data edycji: 06.11.2025