Dopamina pod kontrolą
Przez lata dopamina była postrzegana jako neurochemiczny „gaz” mózgu — cząsteczka nagrody, motywacji i pobudzenia. Najnowsze badania zespołu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu pokazują jednak, że jej rola jest znacznie bardziej subtelna.
Opublikowana w Progress in Neurobiology praca dowodzi, że dopamina nie tylko wzmacnia aktywność neuronów, ale precyzyjnie reguluje mechanizmy hamujące w hipokampie — strukturze kluczowej dla uczenia się i pamięci. To właśnie poprzez wpływ na neurony GABAergiczne i plastyczność hamującą decyduje o tym, które informacje zostaną zapamiętane, a które wyciszone.
Badanie pokazuje, że problemem w zaburzeniach dopaminowych nie musi być ilość dopaminy, lecz utrata precyzji jej działania. Zarówno nadmierna aktywacja, jak i blokada receptorów D1/D5 prowadzą do zaburzeń równowagi między pobudzeniem a hamowaniem — mechanizmu kluczowego dla prawidłowej pracy sieci neuronalnych.
Wyniki rzucają nowe światło na biologiczne podstawy zaburzeń poznawczych, emocjonalnych i sensorycznych oraz sugerują, że przyszłe terapie powinny koncentrować się nie na „zwiększaniu” lub „zmniejszaniu” dopaminy, lecz na przywracaniu jej zdolności do precyzyjnego strojenia obwodów mózgu.
Dowiedz się:
🔹 Dlaczego mózg nie uczy się lepiej, gdy jest maksymalnie pobudzony
🔹 Jak neurony GABAergiczne i plastyczność hamująca decydują o pamięci
🔹 Dlaczego zaburzenia dopaminowe prowadzą jednocześnie do problemów poznawczych, emocjonalnych i sensorycznych