Wróć do strony głównej
Aktualności | 16.10.2025

Głos UMW na Responsibility and Impact: Global Perspectives from the Magna Charta Observatory Research Initiative w Bangladeszu

AIUB gospodarzem międzynarodowego sympozjum Magna Charta Observatory

W dniach 25–26 września 2025 roku na kampusie American International University–Bangladesh (AIUB) w Dhace odbyło się międzynarodowe sympozjum „Responsibility and Impact: Global Perspectives from the Magna Charta Observatory Research Initiative”, zorganizowane we współpracy z Magna Charta Observatory (MCO).


Wydarzenie poświęcone było roli współczesnych uczelni w świecie dynamicznych przemian społecznych i globalnych nierówności. Celem sympozjum było stworzenie przestrzeni do dialogu o ewoluującej odpowiedzialności instytucji szkolnictwa wyższego jako agentów transformacji społecznej. AIUB, sygnatariusz Magna Charta Universitatum 2020 od 2021 roku, było pierwszą uczelnią w Bangladeszu, która gościła wydarzenie MCO. Co więcej, znalazło się ono w gronie zaledwie sześciu uniwersytetów na świecie wyróżnionych w konkursie badawczym „The Responsive and Responsible University”.


Podczas sympozjum zaprezentowano projekty ukazujące, jak uczelnie z różnych części świata odpowiadają na wyzwania społeczne. Dr Agata Strządała, która reprezentowała nasz Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, przedstawiła projekt dotyczący reakcji uczelni na kryzys humanitarny po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, oparty na koncepcji zarządzania przez wartości (Management by Values). Mykolas Romeris University z Litwy zaprezentował studium solidarności akademickiej z Ukrainą, a Technological University Dublin – program Community-Engaged Research and Learning wspierający społecznie zaangażowane uczenie się. AIUB natomiast przedstawiło działania podejmowane w slumsach Korail w Dhace, koncentrujące się na wzmacnianiu pozycji kobiet, zdrowiu i higienie młodzieży, zrównoważonym budownictwie niskokosztowym oraz edukacji moralnej dzieci. Projekty te odzwierciedlały wartości programu Living Values MCO oraz cele zrównoważonego rozwoju (SDG).


Drugi dzień wydarzenia poświęcono kolokwium „Showcasing Innovative Solutions for Sustainable Development”, podczas którego studenci AIUB – młodzi innowatorzy i przyszli twórcy zmian – zaprezentowali swoje inicjatywy wspierające realizację celów SDG.


Sekretarz Generalny MCO, David J. Lock, podkreślił, że AIUB stało się inspiracją dla innych uczelni uczestniczących w projekcie, dzięki konsekwentnemu wdrażaniu wartości Magna Charta Universitatum: wolności akademickiej, autonomii i odpowiedzialności społecznej. Jak zaznaczył, wydarzenie w Dhace było nie tylko spotkaniem naukowym, lecz także manifestacją wspólnej wizji przyszłości szkolnictwa wyższego – opartej na etycznym przywództwie, inkluzywności i zrównoważonym rozwoju.


Nowoczesny kampus AIUB w Kuratoli, Khilkhet, jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie ośrodków akademickich w Azji Południowej. Uczelnia łączy wysokie standardy infrastrukturalne – w tym centrum danych, system Virtual University Expert System (VUES) oraz największe w regionie rozwiązanie Virtual Desktop Infrastructure (VDI) – z dbałością o zrównoważone środowisko nauki i życia.


AIUB szczególnie wyróżnia się kompleksowym podejściem do równości, różnorodności i włączenia społecznego (Equity, Diversity and Inclusion – EDI). Działające na uczelni Equality, Diversity and Inclusion Center stanowi przestrzeń wsparcia i rzecznictwa dla wszystkich członków społeczności akademickiej – niezależnie od płci, wieku, pochodzenia, wyznania, orientacji czy niepełnosprawności. Centrum organizuje wydarzenia kulturalne promujące różnorodność, prowadzi szkolenia z zakresu inkluzywnej komunikacji oraz współpracuje z działem rekrutacji, aby przyciągać studentów z różnych środowisk społecznych i narodowych.


Uczelnia zapewnia również wyjątkowo szeroki wachlarz udogodnień dla studentów i pracowników różnych wyznań. Na kampusie znajdują się cztery w pełni wyposażone, neutralne światopoglądowo przestrzenie modlitewne: muzułmańskie pokoje modlitwy, kaplica chrześcijańska, mandir hinduski oraz buddyjski pokój modlitewny. Miejsca te są dostępne dla wszystkich i tworzą przestrzeń ciszy oraz duchowej refleksji. Co ciekawe, szczególnie w czasie sesji egzaminacyjnej sale modlitewne zapełniają się studentami, którzy szukają w nich chwili spokoju, skupienia i wytchnienia od intensywnej nauki. To symboliczny przykład, jak AIUB łączy duchowy wymiar edukacji z troską o dobrostan całej wspólnoty akademickiej.


AIUB dba również o to, by kampus był miejscem przyjaznym rodzinie. Na jego terenie funkcjonują żłobki i przedszkola (Daycare Facilities) przeznaczone dla studentów i pracowników z dziećmi, co umożliwia rodzicom łączenie nauki i pracy z obowiązkami rodzinnymi. To rozwiązanie, wciąż rzadko spotykane w regionie, jest praktycznym wyrazem polityki równości szans i troski o dobrostan całej społeczności akademickiej.


Kampus oferuje bogate zaplecze wspierające zdrowie fizyczne i psychiczne studentów. Organizacja wEvolve prowadzi profesjonalne, poufne konsultacje psychologiczne oraz warsztaty z zakresu radzenia sobie ze stresem, lękiem egzaminacyjnym i emocjami. Z kolei nowoczesne centrum medyczne zapewnia całodobową opiekę, podstawowe usługi medyczne i darmowe leki, a także specjalną pomoc dla kobiet w ciąży i matek karmiących.


Na szczególną uwagę zasługuje także infrastruktura sportowo-rekreacyjna AIUB. W sercu kampusu znajduje się pływalnia na 11 piętrze, z oddzielnymi strefami i instruktorami dla kobiet i mężczyzn, co podkreśla troskę uczelni o komfort i równość dostępu. Uczelnia dysponuje również nowoczesną siłownią oraz przestronnymi strefami relaksu i spotkań, które sprzyjają budowaniu relacji i integracji między studentami. W otwartym amfiteatrze, mogącym pomieścić około tysiąca osób, regularnie odbywają się wydarzenia kulturalne, koncerty i uroczystości akademickie.


Wspólnota AIUB – zarówno studenci, jak i kadra – tworzy środowisko, które łączy akademicką doskonałość z odpowiedzialnością społeczną. Uczelnia pokazuje, że troska o dobrostan, równość i inkluzję nie są dodatkiem do działalności edukacyjnej, lecz jej integralną częścią. Sympozjum MCO w Dhace unaoczniło, że uczelnie mogą być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również przestrzenią współtworzenia bardziej sprawiedliwego, empatycznego i zrównoważonego świata

 

Autor: Marcin Wróblewski Data utworzenia: 16.10.2025 Autor edycji: Marcin Wróblewski Data edycji: 16.10.2025