Wróć do strony głównej
Aktualności | 12.12.2025

Leki za kierownicą

Leki za kierownicą pod lupą: kiedy terapia staje się ryzykiem

Prowadzenie samochodu wymaga pełnej sprawności psychomotorycznej — tymczasem wiele leków, choć stosowanych zgodnie z zaleceniami, może ją istotnie zmieniać. Zespół studentów i badaczy z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu przeanalizował ponad 30 badań naukowych dotyczących wpływu pochodnych 2-fenyloetyloaminy (PEA) oraz opioidów na zdolność prowadzenia pojazdów 

Cienka granica między leczeniem a zagrożeniem
Substancje stosowane m.in. w terapii ADHD mogą w małych, kontrolowanych dawkach poprawiać koncentrację i refleks. Jednak przy wyższych lub niekontrolowanych dawkach zwiększają impulsywność, zaburzają koordynację i podnoszą ryzyko wypadków.

Opioidy i fałszywe poczucie kontroli
Metadon i tramadol spowalniają reakcje i pogarszają koordynację wzrokowo-ruchową. Nawet substancje rekreacyjne, które chwilowo „wyostrzają czujność”, w praktyce destabilizują styl jazdy i sprzyjają ryzykownym decyzjom.

Badanie pokazuje, jak ważna jest świadomość działania leków — zarówno po stronie pacjentów, jak i lekarzy — oraz potrzeba jasnych wytycznych łączących farmakologię, bezpieczeństwo drogowe i prawo.

Przeczytaj więcej 


Ten materiał powstał na podstawie artykułu: 

Review of Selected 2-Phenylethylamine Derivatives and Opioids, Systematic Review of Their Effects on Psychomotor Abilities and Driving Performance: Psychopharmacology in the Context of Road Safety 

Kacper Żełabowski,Kamil Biedka, Wojciech Pichowicz, Maria Sterkowicz, Izabela Radzka, Ignacy Ilski, Michał Wesołowski, Kacper Wojtysiak, Wiktor Petrov, Dawid Ślebioda, Maciej Rząca, Agnieszka Chłopaś-Konowałek 

Pharmaceuticals 2025, 18(10), 1555;  

Autor: Alisa Hasiak Data utworzenia: 12.12.2025 Autor edycji: Alisa Hasiak Data edycji: 12.12.2025