Student - Rzecznik praw studenta
dr hab. Iwona Bil-Lula prof. uczelni
Specjalista z laboratoryjnej diagnostyki medycznej (2016r.), Kierownik Katedry Analityki Medycznej, Zakładu Chemii Klinicznej i Hematologii Laboratoryjnej Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Prodziekan ds kierunku Analityka Medyczna, Pełnomocnik Rektora ds Organizacji Specjalizacji Diagnostów Laboratoryjnych
e-mail: rzecznikprawstudenta@umed.wroc.pl
ul. Borowska 211A, budynek Farmacji II, II piętro (gab. A2/8.1/0.11)
Dyżur: czwartek 9:00-10:30 (również telefoniczny) tel. 697 650 923
Obsługa administracyjna rzecznika:
mgr Joanna Kluza
tel. 71 348 42 32 w w. 21
e-mail: rzecznikprawstudenta@umed.wroc.pl
mgr Monika Kotowska-Lewińska
tel.: 71 347 91 10
e-mail: rzecznikprawstudenta@umed.wroc.pl
mgr Ewelina Biszto
tel. 71 324 14 69
e-mail: rzecznikprawstudenta@umed.wroc.pl
Do zadań Rzecznika należy między innymi:
- systematyczne monitorowanie stanu przestrzegania praw studenckich;
- interweniowanie u władz Uczelni i Wydziału w przypadkach łamania praw studenta, w szczególności poprzez sygnalizację problemów związanych ze środowiskiem studenckim i przedstawienie propozycji sposobu ich rozwiązywania;
- w przypadku braku możliwości rozwiązania problemu przez Samorząd Studentów - udzielanie pomocy studentom w zakresie praw i obowiązków studenta, w szczególności przedstawianie zainteresowanym studentom informacji dotyczących funkcjonowania i regulacji prawnych obowiązujących w Uczelni, zwłaszcza dotyczących przebiegu toku studiów oraz procedur przyznawania świadczeń dla studentów;
- doradzanie studentom w sprawach związanych z przestrzeganiem przez pracowników Uczelni praw studenta zawartych m.in. w Ustawie, Statucie, Regulaminie Studiów i innych regulacjach wewnątrzuczelnianych;
- prowadzenie działań w formie m.in.: szkoleń, wykładów, informacji przekazywanych za pośrednictwem mediów społecznościowych, mających na celu zwiększenie świadomości studentów w zakresie ich praw i obowiązków;
- pomoc w wyjaśnieniu spraw lub uzyskiwaniu stosownych informacji od właściwych jednostek organizacyjnych Uczelni;
- przekazywanie władzom Uczelni i Wydziału informacji dotyczących sytuacji problematycznych;
- udzielanie pomocy studentom w rozwiązywaniu sporów i konfliktów;
- promowanie wysokich standardów etycznych i postaw wśród studentów
i nauczycieli akademickich; - promowanie efektywnych metod rozwiązywania sporów i konfliktów;
- prowadzenie rejestru zgłaszanych skarg i wniosków.
Rzecznik realizuje zadania, w szczególności poprzez:
- rozmowę lub konsultację z zainteresowanymi osobami podczas pełnionych dyżurów (także drogą elektroniczną i telefonicznie);
- udzielanie w uzasadnionych przypadkach stosownej informacji pisemnej;
- podejmowanie mediacji w sytuacjach konfliktowych oraz kryzysowych, a także organizowanie spotkań indywidualnych i wspólnych pomiędzy osobami zaangażowanymi w konflikt;
- wyjaśnianie stronom istoty mediacji i innych alternatywnych metod rozwiązywania sporów;
- edukowanie studentów w zakresie ich praw i obowiązków;
- współpracę z rzecznikami praw studenta innych uczelni;
Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
- na wniosek zainteresowanego studenta;
- na wniosek organów Samorządu Studentów i organizacji studenckich;
- na wniosek Rektora;
- z własnej inicjatywy
Rzecznik w swojej działalności kieruje się zasadą poufności, bezstronności i neutralności.
Wykonując swoje zadania Rzecznik przedstawia odpowiednim władzom Uczelni problemy środowiska studenckiego i proponuje sposób ich rozwiązania.
W ramach swojej działalności Rzecznik nie wydaje żadnych wiążących decyzji. Podejmowanie takich decyzji należy do kompetencji odpowiednich władz Uczelni, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i regulacjami wewnątrzuczelnianymi.
Jeżeli sprawa, która została zgłoszona do Rzecznika, leży poza jego kompetencjami, Rzecznik wskazuje osobie zainteresowanej odpowiednią instytucję/jednostkę powołaną do zajmowania się tego rodzaju sprawami.