Jesienna szkoła Intensywnej Terapii Kardiologicznej
Opis szkolenia:
Choroby układu krążenia są jedną z najczęstszych przyczyn hospitalizacji zarówno planowych jak i nagłych. Diagnostyka i leczenie pacjentów przyjmowanych w stanie zagrożenia życia wymaga podejmowania wielu decyzji i działań w krótkim czasie. Heterogenność etiologii, prezentacji klinicznej, wielochorobowości wymagają zróżnicowanego interdyscyplinarnego postępowania. W celu poprawy rokowania, możliwości wdrażania rekomendowanych strategii diagnostycznych i terapeutycznych konieczne jest stałe szkolenie i podtrzymywanie nabytych umiejętności.
W kardiologii podobnie jak w innych dyscyplinach rośnie zapotrzebowanie na zaawansowaną, ukierunkowaną na uzyskanie praktycznych umiejętności edukację, głównie w zakresie opieki nad pacjentami w stanie zagrożenia życia zwłaszcza wobec wykładniczego rozwoju nowych zaawansowanych technologii medycznych.
W tym kontekście niezbędne staje się prowadzenie szkoleń o charakterze warsztatowym z wykorzystaniem technik symulacyjnych, które umożliwiają nabycie zarówno umiejętności teoretycznych jaki i praktycznych.
Odpowiednio przygotowane i nadzorowane szkolenia, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, klinicystów w ośrodkach o odpowiednio wysokim poziomie referencyjności zapewniają uzyskanie oczekiwanych rezultatów. Celem takiego procesu jest poprawa jakości opieki i leczenia nad pacjentami w ostrych stanach układu sercowo naczyniowego.
Projekt „Jesiennej Szkoły Intensywnej Terapii Kardiologicznej” obejmuje merytoryczny, dwudniowy cykl zajęć ukierunkowanych na uzyskanie wiedzy teoretycznej i nabywanie umiejętności praktycznych w dziedzinie stanów nagłych w kardiologii. Program wykorzystuje nowoczesne metody nauczania, łącząc tradycyjne podejścia z interaktywnymi technikami edukacyjnymi poprzez wykorzystanie symulacji w tym symulacji wysokiej wierności. Tematyka zajęć skupia się na kluczowych zagadnieniach i problemach napotykanych w codziennej praktyce klinicznej. Treści i tematyka przewidziane w program szkolenia mają uczyć podejmowania decyzji, działania w sytuacjach nagłych i krytycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pracę w zespole.
Program:
Szkolenie zaplanowano dla 20 uczestników podzielonych na 4 grupy odbywających zajęcia w zmieniających się modułach. Uczestnicy otrzymają przed rozpoczęciem kursu materiały edukacyjne.
Dwudniowy kurs obejmie następujące zagadnienia tematyczne:
Dzień pierwszy wykady:
Wprowadzenie do intensywnej terapii kardiologicznej:
- ostra niewydolność serca
- mechaniczne wspomaganie krążenia IABP, Impella CP, Impella 5.5
- ostra niewydolność oddechowa
- ostre uszkodzenie nerek
- monitorowanie hemodynamiczne oraz metaboliczna
1. Warsztaty: mechaniczne wspomaganie krążenia: wskazania, zasady inicjacji, prowadzenia, optymalizacji i zakończenia terapii.
A. Cele Edukacyjne:
- Poznanie mechanizmów działania systemów wspomagania krążenia
- Techniczne aspekty ustawienia i monitorowania terapii
- Monitorowanie parametrów hemodynamicznych i personalizacja ustawień urządzeń
- Postępowanie w przypadku wystąpienia problemów i powikłań
- Dostępy naczyniowe
B. Forma nauczania:
- Zajęcia praktyczne
- Realizacja zaplanowanych scenariuszy
- Omawianie szkolenia
2. Warsztaty: ciągła terapia nerkozastepcza: wskazania, wybór terapii, zasady inicjacji, prowadzenia, interpretacja wyników, optymalizacja i zakończenia terapii.
A. Cele Edukacyjne:
- Przegląd technik ciągłej terapii nerkozastępczej (hemofiltracja, hemodiafiltracja, hemodializa, ultrafiltracja)
- Ustawienia i monitorowanie CRRT
- Ustawienia dawki terapii: przepływ krwi, przepływ płynu dializacyjnego i ultrafiltracji
- Zarządzanie Płynami i Elektrolitami.
- Monitorowanie parametrów terapii i ich dostosowanie w trakcie leczenia
- Przygotowanie i obsługa jednostki
- Identyfikacja i zarządzanie problemami związanymi z terapią CRRT
- Dostępy naczyniowe
- Zajęcia praktyczne
- Realizacja zaplanowanych scenariuszy
- Omawianie szkolenia
3. Warsztaty: wentylacja inwazyjna: obsługa respiratora, interpretacja krzywych i wartości, ustawianie parametrów, zasady inicjacji, prowadzenia, optymalizacji i zakończenia terapii:
A. Cele Edukacyjne:
- Przegląd wskazań do inwazyjnej i nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej
- Ustawienia respiratora
- Optymalizacja terapii
- Minimalizacji ryzyka uszkodzenia płuc
- Rozwiązywanie najczęstszych problemów
- Zasady odzwyczajania pacjenta do respiratora, zakończenie terapii
B. Forma nauczania:
- Zajęcia praktyczne
- Realizacja zaplanowanych scenariuszy
- Omawianie szkolenia
4. Warsztaty: wentylacja nieinwazyjna: obsługa urządzenia do wentylacji nieinwazyjnej, interpretacja krzywych i wartości, ustawianie parametrów, zasady inicjacji, prowadzenia, optymalizacji i zakończenia terapii:
A. Cele Edukacyjne:
- Przegląd wskazań do nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej
- Ustawienia urządzenia
- Optymalizacja terapii
- Rozwiązywanie najczęstszych problemów
B. Forma nauczania:
- Zajęcia praktyczne
- Realizacja zaplanowanych scenariuszy
- Omawianie szkolenia
5. Warsztaty symulacji klinicznej: komunikacja i współpraca
- wstrząs kardiogenny
- niewydolność oddechowa
- nagłe zatrzymanie krążenia
A. Cele edukacyjne:
- Uzyskanie umiejętności szybkiego i celowego postepowania w wybranych ostrych stanach kardiologicznych
- Doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji klinicznych w warunkach wysokiego stresu.
- Priorytetyzacja działań i zarządzanie czasem w sytuacjach krytycznych
- Zarządzanie zespołem
- Optymalizacja komunikacji
- Rozpoznawanie i minimalizowanie potencjalnych błędów medycznych poprzez praktyczne i realistyczne scenariusze kliniczne odtwarzające różne ostre stany kardiologiczne
- Symulacje, które kładą nacisk na współpracę, komunikację i koordynację działań. Szczegółowa analiza przeprowadzonych symulacji z udziałem uczestników i instruktorów. Omówienie mocnych stron, obszarów do poprawy oraz wyciąganie wniosków na przyszłość.