Jesienna szkoła Intensywnej Terapii Kardiologicznej

Konferencje
Szkolenia pozostałe
Akty Prawne
Jesienna szkoła Intensywnej Terapii Kardiologicznej 25-26.10.2024

Opis szkolenia:

Choroby układu krążenia są jedną z najczęstszych przyczyn hospitalizacji zarówno planowych jak   i nagłych. Diagnostyka i leczenie pacjentów przyjmowanych w stanie zagrożenia życia wymaga podejmowania wielu decyzji i działań w krótkim czasie. Heterogenność etiologii, prezentacji klinicznej, wielochorobowości wymagają zróżnicowanego interdyscyplinarnego postępowania.     W celu poprawy rokowania, możliwości wdrażania rekomendowanych strategii diagnostycznych     i terapeutycznych konieczne jest stałe szkolenie i podtrzymywanie nabytych umiejętności.

W kardiologii podobnie jak w innych dyscyplinach rośnie zapotrzebowanie na zaawansowaną, ukierunkowaną na uzyskanie praktycznych umiejętności edukację, głównie w zakresie opieki nad pacjentami w stanie zagrożenia życia zwłaszcza wobec wykładniczego rozwoju nowych zaawansowanych technologii medycznych.

W tym kontekście niezbędne staje się prowadzenie szkoleń o charakterze warsztatowym z wykorzystaniem technik symulacyjnych, które umożliwiają nabycie zarówno umiejętności teoretycznych jaki i praktycznych.

Odpowiednio przygotowane i nadzorowane szkolenia, prowadzone przez doświadczonych instruktorów, klinicystów w ośrodkach o odpowiednio wysokim poziomie referencyjności zapewniają uzyskanie oczekiwanych rezultatów. Celem takiego procesu jest poprawa jakości opieki i leczenia nad pacjentami w ostrych stanach układu sercowo naczyniowego.

        Projekt „Jesiennej Szkoły Intensywnej Terapii Kardiologicznej” obejmuje merytoryczny, dwudniowy cykl zajęć ukierunkowanych na uzyskanie wiedzy teoretycznej i nabywanie umiejętności praktycznych w dziedzinie stanów nagłych w kardiologii. Program wykorzystuje nowoczesne metody nauczania, łącząc tradycyjne podejścia z interaktywnymi technikami edukacyjnymi poprzez wykorzystanie symulacji w tym symulacji wysokiej wierności. Tematyka zajęć skupia się na kluczowych zagadnieniach i problemach napotykanych w codziennej praktyce klinicznej. Treści i tematyka przewidziane w program szkolenia mają uczyć podejmowania decyzji, działania w sytuacjach nagłych i krytycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pracę w zespole.

Program:

Szkolenie zaplanowano dla 20 uczestników podzielonych na 4 grupy odbywających zajęcia w zmieniających się modułach. Uczestnicy otrzymają przed rozpoczęciem kursu materiały edukacyjne.

Dwudniowy kurs obejmie następujące zagadnienia tematyczne: 

Dzień pierwszy wykady:

Wprowadzenie do intensywnej terapii kardiologicznej:

- ostra niewydolność serca

- mechaniczne wspomaganie krążenia IABP, Impella CP, Impella 5.5

- ostra niewydolność oddechowa

- ostre uszkodzenie nerek

- monitorowanie hemodynamiczne oraz metaboliczna 

1. Warsztaty: mechaniczne wspomaganie krążenia: wskazania, zasady inicjacji, prowadzenia,   optymalizacji i zakończenia terapii.

A. Cele Edukacyjne:
- Poznanie mechanizmów działania systemów wspomagania krążenia
- Techniczne aspekty ustawienia i monitorowania terapii
- Monitorowanie parametrów hemodynamicznych i personalizacja ustawień urządzeń
- Postępowanie w przypadku wystąpienia problemów i powikłań
- Dostępy naczyniowe

B. Forma nauczania:
- Zajęcia praktyczne
- Realizacja zaplanowanych scenariuszy
- Omawianie szkolenia

2. Warsztaty: ciągła terapia nerkozastepcza: wskazania, wybór terapii, zasady inicjacji, prowadzenia, interpretacja wyników, optymalizacja i zakończenia terapii.  

A. Cele Edukacyjne:

- Przegląd technik ciągłej terapii nerkozastępczej (hemofiltracja, hemodiafiltracja, hemodializa, ultrafiltracja)
- Ustawienia i monitorowanie CRRT
- Ustawienia dawki terapii: przepływ krwi, przepływ płynu dializacyjnego i ultrafiltracji
- Zarządzanie Płynami i Elektrolitami.
- Monitorowanie parametrów terapii i ich dostosowanie w trakcie leczenia
- Przygotowanie i obsługa jednostki

- Identyfikacja i zarządzanie problemami związanymi z terapią CRRT

- Dostępy naczyniowe

B. Forma nauczania:

- Zajęcia praktyczne

- Realizacja zaplanowanych scenariuszy

- Omawianie szkolenia

3. Warsztaty: wentylacja inwazyjna: obsługa  respiratora, interpretacja krzywych i wartości, ustawianie parametrów, zasady inicjacji, prowadzenia, optymalizacji i zakończenia terapii:

A. Cele Edukacyjne:

- Przegląd wskazań do inwazyjnej i nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej

- Ustawienia respiratora

- Optymalizacja terapii

- Minimalizacji ryzyka uszkodzenia płuc

- Rozwiązywanie najczęstszych problemów

- Zasady odzwyczajania pacjenta do respiratora, zakończenie terapii

B. Forma nauczania:

- Zajęcia praktyczne

- Realizacja zaplanowanych scenariuszy

- Omawianie szkolenia

4. Warsztaty: wentylacja nieinwazyjna: obsługa urządzenia do wentylacji nieinwazyjnej, interpretacja krzywych i wartości, ustawianie parametrów, zasady inicjacji, prowadzenia, optymalizacji i zakończenia terapii:

A. Cele Edukacyjne:

- Przegląd wskazań do nieinwazyjnej wentylacji mechanicznej

- Ustawienia urządzenia 

- Optymalizacja terapii

- Rozwiązywanie najczęstszych problemów

B. Forma nauczania:

- Zajęcia praktyczne

- Realizacja zaplanowanych scenariuszy

- Omawianie szkolenia

5. Warsztaty symulacji klinicznej: komunikacja i współpraca

- wstrząs kardiogenny

- niewydolność oddechowa

- nagłe zatrzymanie krążenia

A. Cele edukacyjne:

- Uzyskanie umiejętności szybkiego i celowego postepowania w wybranych ostrych stanach kardiologicznych

- Doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji klinicznych w warunkach wysokiego stresu.

- Priorytetyzacja działań i zarządzanie czasem w sytuacjach krytycznych

- Zarządzanie zespołem

- Optymalizacja komunikacji

- Rozpoznawanie i minimalizowanie potencjalnych błędów medycznych poprzez praktyczne i realistyczne scenariusze kliniczne odtwarzające różne ostre stany kardiologiczne

- Symulacje, które kładą nacisk na współpracę, komunikację i koordynację działań. Szczegółowa analiza przeprowadzonych symulacji z udziałem uczestników i instruktorów. Omówienie mocnych stron, obszarów do poprawy oraz wyciąganie wniosków na przyszłość.